פינת היצירה הגרמנית: קרייסקי (Kreisky) ואינדי-רוק אוסטרי

המלך מת! יחי המלך החדש! או במילים אחרות: המדריך ליצירה זרה מת כרגע באופן תמידי או זמני. למה? "התלוננתי" כבר השבוע שבלוגים מצויינים כמו קפה גילברטר ואחרים נמצאים כמה רמות מעל רמת המדור ומייתרים את קיומו. חוץ מזה, היה לפינה רייטינג נמוך בצורה יוצאת דופן.

עוד יהיו פה שירים פולניים, רוסים וכאלה כשיתחשק לי. אבל לקטגוריה הקבועה נקרא מעכשיו 'פינת היצירה הגרמנית'. נדבר פה על מוזיקה – אבל לא רק. גם על סרטים, טלוויזיה, ספרים, קומיקס וכל דבר שנוצר בשפה הגרמנית או בארץ דוברת גרמנית.  אהמ, מישהו יודע איך לשנות הפונט בלוגו בצורה יפה?

אז קרייסקי. כן.

קרייסקי לא גרמנים – הם אוסטרים. אבל זה לא נורא. שמעתי שקרייסקי זו אחת הלהקות החשובות במוזיקה דוברת הגרמנית כיום. קצת קשה ממעמדי הצנוע לוודא אמירה כזאת, ולכן אסתפק בקביעה הבלתי מתפשרת הבאה: הם פופולריים בצורה יוצאת דופן בקרב קהל מאזיני האינדי באוסטריה יחסית ללהקה דוברת גרמנית! תגידו שהייתם מוכנים לאמירה חזקה זאת.

למעשה, אם תבדקו עכשיו את טבלת האינדי האוסטרית תמצאו אפס אמנים דוברי גרמנית ברשימה. הלכתי כמה חודשים אחורה והמצב ברובו דומה. הסינגלים של קרייסקי הגיעו בעבר למקומות השני והשלישי ברשימה! זה כמו שיהודי יסתנן למקום הרביעי בריצת 100 מטר באולימפיאדה בין כל הג'מייקאנים.

קרייסקי מנגנים רוק. זה לא נתון לפרשנות: המוזיקה שלהם היא רוק גיטרות מחוספס ובועט, עם נקודות מלנכוליות בצידו. לוקח כמה שמיעות להתאהב באלבום, ואם רוק חזק זה לא הקטע שלכם אז ייתכן שאף פעם לא תתחברו אליו.

אישית התאהבתי בו עד מעל הראש. ובעיקר בשיר-על-גבול-הגראנג'-בלדה השקט Menschen Brauchen Liebe ("אנשים צריכים אהבה"). ללא כל ספק אחד מחמשת שירי השנה שלי. הנהו לפניכם. נא לשמוע עם מצב רוח מלנכולי משהו.

[הורדה: Kreisky – Menschen Brauchen Liebe]

9 תגובות

  1. קארין הגיב:

    יאיי!

    פוסט מוסיקלי 🙂

    מה שהבנתי מהשיר זה: אנשים. קארן (שזה כמו קארין :)) ואוהב.

    = אנשים אוהבים את קארן??

    ומה זה בראוכן?? אני מקווה שזה לא מחנה ריכוז (כי אני יכולה להישבע ששמעתי גם את המילה "לאגר")

  2. ניימן הגיב:

    לא לא. רק ישראליים וגרמנים אובססיביים בקשר לשואה. אוסטרים מדברים על זה קצת פחות.

    יש שם בחורה בשם קארן (ולכן שמארת את השם). היא חלק מהסיפור. בראוכן = צריכים. ליבה (Liebe) = אהבה. ומפה שם השיר: אנשים צריכים אהבה.

  3. בן הגיב:

    יופי של שיר. אהבתי מאוד. מחכה בקוצר רוח לשירים הבאים…

    אחד הדברים המעניינים ששמתי לב בברלין היא שהאנשים שפגשתי [הגרמנים מביניהם] לא הכירו יותר מדי מוזיקה גרמנית. כמו כן, בברים השונים שישבתי שבם לא שמעתי מוזיקה גרמנית. ההאם זאת התכחשות לתרבות הגרמנית [שאופיינית לברלין] או שזה נעשה בשביל התיירים? זה תקף גם למקומות שהייתי במערב וגם במזרח.

    בנוסף, שמתי לב שנורא קשה לי למצוא מוזיקה גרמנית איכותית, ואני מתכוון ברמה של המוזיקה הישראלית שיש כאן [למשל, שלום חנוך, אריאל זילבר, ועוד].

    רק שתדע שזה אחד הבלוגים האהובים עלי
    להית,
    בן

  4. שירה הגיב:

    מגניב נורא
    או כמו שאומרים בווינה
    ur-cool

    זה יפה בעיניי
    http://youtu.be/m1cNWgCyB5M

    למרות שכבר ראיתי קליפ של איזו אנגליה עם אותו רעיון אבל זה מבוצע מעולה

  5. ניימן הגיב:

    שירה – אחלה קליפ. לא בומבסטי, אבל באמת ביצוע מעולה.

    בן – א. תודה. ב. גם רוב הגרמנים שאני מכיר לא שומעים מוזיקה גרמנית. לא יודע איך זה מחוץ לברלין – אבל אני מניח שיחסית דומה. אפשר לשמוע את זה גם ברדיו שלהם שכמעט וריק מאמנים גרמניים. יש פה ושם איזה Lena או Unheilig שמוכרים בכמויות (מגביל קצת לאייל גולן ושרית חדד אצלנו). אמני האלטרנטיב הגרמניים יוצרים כמעט כולם באנגלית (אם כי זה מתחיל להיות המצב גם אצלנו, לצערי).

    מצד שני – אני כן מכיר הרבה חברה ששומעים מוזיקת היפ-הופ גרמנית. ואלקטרוני גרמני. גם כן דומה למצב אצלנו.

    מוזיקה גרמנית איכותית דווקא יש לא מעט. תבדוק את Udo Lindenberg (שבדיוק מוציא היום אלבום הופעה חדש!), ריינהיירד מאי (סינגר-סונגרייטר מהדור הישן. יש עם רבים בסגנון שלו), טוקוטרוניק לקצת רוק אלטרנטיבי – וכמובן, מקס ראאבה, אחת האהבות שלי בשנה האחרונה
    https://www.neiman.co.il/?p=2520

  6. יעל הגיב:

    באמת יפה, בפני עצמו וגם יחסית למוזיקה ששמעתי בגרמנית,
    מתישהו המילים נשמעות לי מאולצות על המנגינות. כאן פחות.
    אגב, שלח לי את המקור של הלוגו ואת הטקסט המדוייק ואעדכן לך את הלוגו 🙂

    יעל

  7. ניימן הגיב:

    תודה על ההצעה – אבל יש פה איזה אלף יעלות בין המגיבות, ולא השארת אימייל אז אני לא יודע למי מהן לשלוח…………………..

  1. 5 בפברואר 2012

    […] כתבתי עליהם בעבר (פה! פה!), אז לא אכביר מילים. בקצרה: אלבום רוק אינטיליגנטי, בועט […]

  2. 18 במאי 2012

    […] פינת היצירה הגרמנית (ספטמבר […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting