טקס יום השואה האלטרנטיבי

חוויות מטקס יום השואה האלטרנטיבי בתיאטרון תמונע.

במודעה היה רשום שהטקס מתחיל בעשר. הגעתי ברבע שעה איחור, אולי חצי שעה, טוב נו, אתם קשים – שלושת רבע שעה ולא דקה יותר. ממתי מתחילים בארץ אירועים בזמן? הפתיעו אותי.
כשהגעתי היה מלא, לא הכניסו יותר אנשים. עמדתי בחוץ עם מבט ישיר לבמה. בדיעבד זו הייתה פוזיציה נהדרת.

אנשים לידי הלכו ובאו. חלקם הראו עניין בחומר שהוקרא על הבמה, חלקם נראו משועממים וחלקם שידרו עצב. הטקסטים היו לא אופייניים. אחד הקריא סיפור עם מוסר השכל על העם היהודי. אחת אחרת בחרה להקריא דווקא טקסט של מכחיש שואה: איך מדעית בלתי אפשרי לשרוף כל כך הרבה אנשים בארבע שנים. איך נעלמו שש המיליון לרוסיה ועלו בעשור שעבר לארץ בלי פגע. איך הכל קונספירציה וכולם שיקרו בשביל שתהיה מדינה ליהודים. ראיתי איך אפשר לשכנע אחרים שהאירוע מעולם לא קרה. מצמרר.

לפני הסוף עלה בחור אחד וסיפר על שואתו האישית. אחיו מת ביום השואה ממחלה קשה וסמוך לכך נפטר אביו מסרטן. הוא סיפר את זה כל כך יפה: על המאבק, על האשמת אלוהים, כי אפשר להאשים רק את אלוהים, על הרגשות ועל שירים שהוא כתב. נגע לי בבטן מהתחלה ועד הסוף, וקשה לעשות את זה בלי אוכל.
אחרי זה היה גם שיר שהכרתי, אבל את שם הזמר לא הצלחתי לקלוט, ועוד סיכום ערב של המארגנת – ואחרי זה כולם הלכו הביתה, מוקדם. בשקט.

כך צריך להראות טקס יום השואה: עם חיבור העבר להווה, עם זווית של הדור העכשווי ומה שהוא רואה. עם הדילמות וההשלכות של השואה על היום, וגם עם מקוריות אין קץ. כך היה הטקס בתמונע, וכך, לראשונה מזה שנים, אני יכול להצהיר שהצלחתי להרגיש את יום השואה.

תגובה אחת

  1. 7 באפריל 2007

    […] 1. הורדת שירים מ – Myspace: בעודי עובר על המיילים העתיקים שלי אמש, נתקלתי לפתע בקישור *מצוין* שרנן שלח לי לפני כמה שבועות. זה גדול, זה עובד, וזה מאפשר לי להוריד את כל השירים של הלהקות שרוצות שאשמע אותן רק במייספייס שלהן. גדווווול! 2. אנשים צוחקים על רני רהב כל הזמן. עכשיו מסתבר שהוא הקדים את זמנו. 3. ללהקה הישראלית Mens Rea יש קליפ חדש ומושקע. חמישה ימים לקח להם לצלם אותו. ע“פ השיר הזה לפחות, נראה שהם עושים רוק חצי-רועש, חצי-רגיל, די מחוספס ובועט, אך מהוקצע ותופס כבר מהשמיעה הראשונה. 4. ידעתם שהחודש זה חודש מלווינס ברדיו הר הצופים? לא ידעתם? אז עכשיו אתם יודעים. 5. בתאריך ה – 11.4 מתרחשים שני אירועים חשובים: ל – ח‘ מולאים 22 אביבים, ולתל אביב, 98. מזל טוב! 6. פינת הקטנוניות: בעכבר העיר שולחים לבדוק את אירוע בינה השכונה בע“מ 140. רק מה, בעיתון יש 130 עמודים בלבד. משעשע, אך לא מזיק ברובו. 7. שבוע הבא לא יהיה פוסט, כך שלא אוכל לספר לכם על טכס יום השואה האלטרנטיבי המצוין של תמונע (שונצינו 8 ). הוא יתקיים ב-15.4, ב – 22:00. הנה מה שכתבתי עליו שנה שעברה (כשעוד הייתי בלוגר צעיר וחמוד). 8. יש לי ווידוי: מעולם לא אכלתי מופלטה. למעשה, אני גם לא יודע לאיפה בדיוק ללכת אם ארצה מופלטה טובה, מהירה ופשוטה. פיו, עכשיו ירדה לי אבן מהלב. 9. טיים אאוט הוציאו שבוע שעבר גליון חג כפול שאמור להספיק לשבועיים. התוצאה? רקובה. רקובה מאד. בתכל‘ס אין שם כמעט שום מידע על מה שקורה השבוע. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting