המדף הז'אנרי: The Warded Man – פיטר וי. בראט

מה מחפש הקורא המודרני בפנטזיה אפית? מודעות עצמית,  הרבה אפלה, קצת סרקזם ו – אם אתם מאסכולת סנדרסון – מערכת קסם מסודרת כמו במשחק מחשב.

מדי פעם מגיע ספר שמתעלם מכל הדרישות המודרניות האלו, ועדיין בולט מעל השאר. איך זה? יש ספרים שלא צריכים גימיק. לא משנה באיזה תקופה הם נכתבו, הם יהיו ספרים טובים מעצם הגדרתם.

The Warded Man הוא ספר פנטזיה מעולה, לא משנה באיזו תקופה הוא היה נכתב.

לא, אין בו (כמעט) הומור. לא, הוא לא אפל יתר על המידה או שובר תבניות עלילה. אם הייתם מספרים לי שהוא נכתב בסבנטיז, לא הייתי קורא לכם פינוקיו. אין בו שום דבר מודרני.

אבל מה זה משנה? The Warded Man ספר מעולה. זאת השורה התחתונה. רוצו לקרוא אם חסרה לכם פנטזיה אפית טובה.

iהמדף הז’אנרי: The Warded Man – פיטר וי. בראט

זה מתחיל, כמו הרבה ספרי פנטזיה אפיים, בכפר קטן פסטורלי. ילדים משחקים בחרבות מעץ. האופה מתמקח על מחיר הקמח.

אבל אז המבוגרים נכנסים לפאניקה כאילו יש אזעקת צבע אדום. הם מכניסים את כל הילדים מהר הביתה, כי "עומד להחשיך. ובחושך השדים באים".

בעולם של The Warded Man יש שדים. הם מתגשמים עם שקיעת החמה ונעלמים בזריחה. בין לבין חייבים המקומיים להסתתר בתוך בתים עליהם מצוירים קסמי הגנה (wards בלשון הספר) ולשקשק מפחד.

זהו סיפורם של שלושה ילדים. האחד יגדל להיות לוחם, השנייה מרפאה, והשלישי זמר נודד.

סיפורי ההתבגרות שלהם שונים אך דומים: כולם נפגעו מהשדים. כולם מחפשים את הדרך שלהם להיאבק.

סיפורי המאבק האלה, שמתחילים מאד סטנדרטים, מקבלים נפח לאט לאט. פה מתגלה פיסת מידע חדשה על השדים. שם דמות הופכת לעגולה יותר. איפושהו, אחרי רבע ספר, אתם לא יכולים להפסיק לקרוא.

המאבק של הילדים – שהופכים לנערים ואז למבוגרים – בשדים, מרתק. זה מאבק בפחד. כוח רצון. זה נסיון להזיז את הבלתי אפשרי, להזיז הר.

התמודדות עם פחד היא האלמנט העיקרי שבראט מתייחס עליו בסיפור. ראיתם את הסרט 'בופור'? יש שם קטע מצמרר, שחייל נפצע וזועק לעזרה, וחברו פשוט קופא. הוא בוהה בו מתוך הלם. מתוך פחד. כל האינסטינקטים של ההשרדות בעולם לא יעזרו לאנשים מסוימים במצבים האלה.

הפחד וההתמודדות איתו היא חוט השני והמסר בספר, אבל היא לא העיקר. העיקר הוא.. הסיפור. הדמויות. יש שם כמה סצינות אדירות שילכו איתכם הרבה זמן אחרי שיסתיים הספר.

אין המון ייחוד ב-The Warded Man. קראתי כבר סיפורי פנטזיה עם שדים שקמים בלילה (או משהו כזה), יש מליוני סיפורי התבגרות בעולם, והתמודדות עם פחד היא לא משהו חדש.

שום ביקורת בעולם לא תצליח להסביר למה ועד כמה The Warded Man הוא ספר פנטזיה טוב. אז בואו נגיד ככה: אם פנטזיה אפית זה הקטע שלכם, ואם כבר סיימתם עם שר הטבעות, סנדרסון, שיר של קרח ואש, קוטל המלכים ואתם רוצים עוד, The Warded Man נכתב בשבילכם.

(עם זאת, את טרילוגיית The Powder Mage אני הרבה יותר אוהב, אז תקראו אותה קודם)

[ The Warded Man – פיטר וי. בראט (אמזון). 416 עמודים, 2009 ]

2 תגובות

  1. אייל הגיב:

    ספר שאחרי שנכנסים אליו- כיף לקרוא אותו. עכשיו צריך לראות איך יהיו ספרי ההמשך.

  2. ירון חיימסון הגיב:

    ברוך הבא סוף סוף.

    ספר מצויין עם ספרי המשך מצויינים שמרחיבים את העלילה על דמויות נוספות שמתגלות בהמשך (ג'רדיר ואשתו למשל) ובונים הרבה רקע.

    קראתי את שלושת הראשונים ורכשתי את הרביעי אותו אקרא בקרוב.

    יש בו אפלה מסוימת, ואלימות אם כי לא תמיד מפורשת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting