יומיות 09.06.2023: הרשת החברתית המבוזרת Lens

לפני חודש התחלתי לספר על הדירה שקניתי בוורשה. זה הזמן לסיים את הסיפור.

תקציר הפרקים הקודמים:

"בדצמבר 2021 קניתי דירה בוורשה… עשרה חודשים נמשך שיפוץ הדירה, ובאוקטובר 2022 עברתי אליה סוף סוף."

בפוסט הקודם סיפרתי על דלתות הדירה. לא רק שיש המון מה לספר עליהן, אלא שאנשים אפילו ביקשו לראות אותן. אני לא יודע ליצור צילום "מפתה" של דלת, לכן תקבלו צילום סתמי של דלת מהדירה:

דלתות דירה

שאר פרטי הדירה, ונעשה את זה מהר.

הדירה היא דירת החלומות שלא ידעתי שאני רוצה!
– 130 מ"ר,
– פלוס מרפסת של 12 מ"ר,
– פלוס מחסן של 20 מ"ר מחוץ לבניין.

הדירה יושבת על אגם בפארק גדול בוורשה, וזה אומר שקירות הסלון הן דלתות זכוכית ענקיות שמשקיפות על האגם. מתקבלת תחושה של לגור בטבע,  למרות שהדירה נמצאת יחסית במרכז וורשה.

הבלוק בו הדירה שוכנת נבנה ע"י חברת בניה סינית, לכן לפחות 50% מהדיירים הם ממזרח אסיה.

בקומה מתחתיי, למשל, גרים שלושה דורות של משפחה ויאטנמית: ילדים, הורים וסבים. כל ערב עולים מהדירה ריחות בישול מטורפים, והם מנגנים מוזיקה מסורתית ויאטנמית כמוה לא שמעתי מעולם. המרפסת שלהם נראית כמו ג'ונגל, ומלאה עציצים עם שלל עשבי תיבול שאני לא מכיר.

מהרגע שעברנו לדירה רציתי להתחבר עם המשפחה הויאטנמית הזאת. בחלום שלי הסבתא מלמדת אותי בישול מסורתי וההורים מראים את סודות גננות המרפסת שלהם. אממה, עד כה נסיונות התקשורת שלי  עלו בתוהו. אני אפילו לא יודע אם המבוגרים במשפחה מדברים אנגלית או פולנית! כל פעם שניסיתי לדבר במסדרון הם הנהנו בנימוס ונמלטו על נפשותיהם.

התוכנית הכי טובה שלי בינתיים זה ללמוד ויאטנמית, ואני לא צוחק.

1. באיזור הזמן שאיילון מאסק רכש את טוויטר, החל מיני טרנד של רשתות חברתיות מבוזרות.

מרוב יח"צ קשה להבין מה המטרות של כל אחת ואחת מהן. חלקן מדברות על אנטי-צנזורה, חלקן מדברות על פרטיות, וחלקן מדברות על ניהול הוגן במקום על דיקטטורת-מאסק\צוקרברג או ג'אנג יימינג (שויקיפדיה מספרת לי שהוא מקים טיקטוק).

היות ואני מתעסק באינטרנט מבוזרת, הרגשתי צורך לבדוק את הרשתות החברתיות החדשות. הבולטות שברשתות כרגע הן:
א. Farcaster שמבוססת על את'ריום והרבה חבר'ה מ-ENS מאד אוהבים אותה.
ב. Lens, שגם מבוססת על את'ריום ולדעתי הכי פופולרית כרגע.
ג. Bluesky Social של יוצאי טוויטר, כולל מקים טוויטר ג'ק.
ד. Nostr, חביבת אנשי ביטקוין עם הקריפטוגרפיה הכי מעניינת כנראה.

יש גם את מסטודון הותיקה מאד, אותה ניסיתי כמה פעמים בעבר. למסטודון יש בעיות קונספט קשות, שלדעתי ימנעו ממנה להיות פופולרית אי פעם. אם מענין אתכם לקרוא על זה אייטם תגידו בתגובות.

שלוש הרשתות החברתיות הראשונות ברשימה שלי הן על בסיס הזמנה בלבד, וזה נורא צורם! הדרך הכי גרועה להתחיל רשת חברתית מבוזרת והוגנת, היא לסגור אותם לקהל מוזמנים סגור. מילא אם הסיבות לזה היו טכניות, אבל הסיבה היחידה היא רצון לייצר הייפ.

במהלך חודש מאי ניסיתי את Lens  די ברצינות במשך כמה ימים, אז נדבר בעיקר עליה היום. אבל לפני זה, כמה מילים על , Farcaster, פשוט כי לא צריך יותר מכמה מילים לסכם את החוויה שם.

חבר שמאד פעיל בקהילת Farcaster שלח לי הזמנה. שמחתי. אבל מסתבר שכדי לממש את ההזמנה צריך להוריד את אפליקצית Farcaster, שקיימת רק באייפון או גוגל סטור.

לי אין אייפון ואין גוגל סטור. למעשה, הסיבה העיקרית שאני מתעניין באינטרנט מבוזרת היא כדי להימנע מגוגל, אפל ושאר מונופולים. כל הקטע של Farcaster אמור להיות נגד המונופולים הענקיים הקיימים! אז איך יכול להיות שתנאי ההצטרפות הוא פתיחת חשבון בגוגל או אפל?

הבהירו לי שאין דרך אחרת, אז אמרתי תודה וביי. אחרי זה גיליתי ש-Farcaster ממומנת ע"י a16z, קרן השקעות ענקית שאני בספק אם מתעניינת בביזור על חשבון רווחים. אני פשוט לא קהל היעד של Farcaster.

כאמור, אני החלטתי להתמקד ב-Lens, והודעתי על כך לכל העולם:

Lens הוקמה בידי סטני קולחוב מפינלנד. הוא כבר הקים בעבר פרוייקט קריפטו מצליח (Aave), ובגדול נראה אדם נחמד מאד. לדוגמא, את ההזמנה ל-Lens קיבלתי ישירות מסטני, פשוט כי כתבתי לו משום מקום וביקשתי. כאמור, איש נחמד.

הקונספט של Lens פשוט וחכם:
– הפרופילים? בשליטת המשתמשים.
– הפוסטים והתגובות? מידע פומבי ברשת מבוזרת.

בעצם, השלב היחיד בו יש ל-Lens שליטה זה שלב פתיחת החשבון (כרגע על בסיס הזמנה). טכנית ל-Lens יש גם אפשרות כרגע לעשות עדכוני תוכנה לרשת, אבל אני מניח שזה זמני, ובהמשך הם יעבירו את זה לקהילה.

המשמעות של המבנה הזה היא שכל מי שבונה אתרים – באמת כל מתכנת (או מתכנתת) – יכול בקלות ליצור רשת חברתית עם הכלים של Lens, המשתמשים והמידע של Lens. התסריט האופטימי של Lens הוא מאות יזמים שבונים על בסיס Lens, עד שאחד מוצא את הנוסחא לרשת חברתית חדשה שהופכת לויראלית.

מה בנו בינתיים עם Lens? בנו את Lensfrens שם בעיקר בוחרים אחרי מי לעקוב (הנה הפרופיל שלי), בנו את Lenster, שהיא סוג של טוויטר ופייסבוק. ובנו גם את DiverseHQ, סוג של רדדיט מבוסס Lens.

אני בדקתי את Lenster, ובמשך יום אחד כתבתי שם לא פחות משבעה פוסטים מושקעים על אתרים מבוזרים. הנה, תראו פה. הפוסטים האלה הביאו אותי תוך יום לכמות מסחררת של 11 עוקבים!

כל הפוסטים שלי, תמונת הרקע והמידע, מופיעים גם ב-DiverseHQ (תראו פה), ולא הייתי צריך לעשות כלום בשביל זה. זה אומר שעם אפס מאמץ אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים לנהל על הפוסטים שלי דיונים סטייל טוויטר או סטייל רדדיט.

נו, אז איך הייתה חווית השימוש ב-Lens? קצת משעממת. כל שלוש הפלטפורמות שניסיתי הן מאד משויפות אך גם מאד חסרות אופי. הן ארוזות כמו סדרה גנרית של נטפליקס, עם הרבה שיוף טכני אבל אפס נשמה.

התוכן משמים ומתאים לאריזה. בגלל ההייפ ושיטת ההצטרפות על בסיס הזמנה בלבד, יצא שרוב משתמשי Lens הם אנשים שיש להם משהו לקדם. לכן 80%  מהתוכן נראה כמו פרסומות, ו-20% הנותרים מרגישים כמו קורס בשיווק. דיונים אין בכלל, גם כי מה יש לדון על תוכן שיווקי?

מהבחינה הטכנית Lens די סבבה. יש כמה "שיהוקים" טכניים, אבל אלו דברים שלרוב אפשר לסדר.

יש בעיה טכנית אחת שאולי לא פתירה. אני אנסה להסביר אותה מהר למי שמכיר את תחום הבלוקצ'יין.

כדי להשתמש ב-Lens, האתרים צריכים להיות מחוברים לארנק האת'ריום שלכם. במהלך השימוש תמצאו את עצמכם  חותמים דיגיטלית על דברים כל הזמן. הדברים עליהם אתם חותמים הם בלתי קריאים אפילו לאדם טכני כמוני, אז בגדול אתם סתם חותמים ומקווים לטוב. בגלל כל החתימות האלה קל להיות שאננים, ויש סכנה שבסוף תחתמו על משהו מרושע שיעזור למישהו לפרוץ לכם את ארנק האת'ריום.

לא רואה את הדבר הזה תופס בעתיד, זה פשוט מסוכן מדי. אני השתמשתי עם ארנק חדש בדפדפן חדש, אבל זאת שיטה שטובה למי שרוצה להתנסות, לא לשימוש רציני.

השאלה העיקרית עבורי הייתה האם אני רוצה לבנות פרוייקט על בסיס Lens? אז לא. למה? כי למרות הבסיס הרעיוני החביב, אופי הפלטפורמות שקיימות ב-Lens מראה קו מאד שמרני ומהוקצע. האתרים מעוצבים בצורה מהוקצעת אך משעממת, והיישומים הם חיקוי דיהוי של דברים קיימים.

זה לא האופי שלי. אני רוצה רשת חברתית שלפחות בהתחלה הרוח שלה תהיה מחרתית, עם פלטפורמות מחוספסות ופרועות, ודברים ניסיוניים. אם יש דבר אחד שלמדתי בשנים האחרונות זה לא להיכנס ל-ecosystem בה למקימים יש חזון שונה משלי. אז Lens יסתפקו רק בהערכה, אבל לא בנוכחות שלי.

2. הייתי צריך ציור באנר לפרופיל ה-Lens שלי, ויצרתי משהו מהיר עם Stable Diffusion.

הבאנר מורכב משלושה ציורים שונים. בציור השמאלי ביקשתי מ-Stable Diffusion ציור צמחיה בסגנון אמנות ישראלית משנות ה-50. בציור האמצעי ביקשתי משהו בסגנון אנימציה מזרח אירופאי משנות ה-70, ובציור הימני רציתי איור שנראה כמו קומיקס מהמאה ה-19.

פייר? Stable Diffusion עשה עבודה מעולה.

שלושה איורים של צמחים בשלוש סגנונות, ישראל שנות ה-50, מזרח אירופה שנות ה-70, וקומיקס מהמאה ה-19.

3. דברים שיצרתי בשנתיים האחרונים. סתם ככה צייצתי את זה.

4. אחד מעיתונאי הספורט האהובים עלי, אוריאל דסקל, פורש מכתיבה ספורטיבית אחרי 25 שנה.

דסקל, לפחות של השנים האחרונות, עירבב המון פוליטיקה ודברים מחוץ לספורט בכתבות שלו, לפעמים בסגנון קצת פרובקטיבי. יש כאלה שלא אהבו את זה, אבל מבחינתי זה חלק מהקסם של הכתיבה שלו. כי אפילו כשלא הסכמתי איתו, וזה קרה הרבה, נהניתי לקרוא אותו והערכתי את האנרגיה, המחקר והתשוקה שהוא מחדיר לטקסטים שלו.

דסקל למעשה פורש בגלל שלאור המצב בעולם הוא מרגיש חוסר אחראיות להתעסק רק בבידור כמו ספורט, ורוצה להתעסק בנושאים יותר ברומו של עולם כמו שינויי האקלים. אני בטוח שהוא ימשיך לכתוב כתבות, ואני אמשיך לקרוא. אדם עם כזאת תשוקה לכתיבה לא מאבד אותה לעולם.

5. ,תחרות ספרי הפנטזיה בהוצאה עצמית של מארק לורנס נכנסה לשנה השמינית (בלעז קוראים לה SPFBO), והשנה הייתה תוספת: תחרות צדדית לכריכות הספרים הכי יפות.

המשתתפים בתחרות התבקשו לחתום על טופס שמצהיר שהם לא השתמשו בכלי AI כדי ליצור את הכריכה. אישית אני לא חושב שיש סיבה לעשות את זה, כלי AI הם אחלה כלים טכניים למעצבים, אבל אם זה מה שרוצים מארגני התחרות, אז סבבה.

צוות השיפוט שפט מהר את המועמדים והכריז על הזוכה, תמונה מאת האמן Sean.

הכריכה שנוצרה בעזרת AI

מתברר שלמי שמתעסק בתחום ברור ישר שהתמונה נוצרה בעזרת AI. נוצרה סערה בטוויטר בה האשימו את Sean ברמאות. הוא כפר באשמה, ואמר שתוך כמה שעות יפרסם ראיות שמוכיחות את חפותו.

מה ש-Sean פירסם זה טקסט עם שלל תמונות שמסבירות את תהליך יצירת העטיפה, כדי להדגים איך הוא יצר אותה בעצמו. הוא אפילו שלח את קובץ ה-Photoshop המלא של היצירה, עם כל השלבים.

בשלב הראשון מארק לורנס, מארגן התחרות, שיתף את הדברים האלה עם הקהילה הסגורה שלו בפייסבוק. הם התרשמו לטובה ש-Sean דובר אמת. מעודד, לורנס פירסם את החומרים בפומבי בטוויטר, וישר קיבל פידבק מהמומחים שזה מזויף ושקר.

מודאג קצת למצב התרבות האנושית, בה אמן צריך לעבוד קשה כדי להוכיח שלא השתמש ב-AI (וגם להוכיח שאין לו אחות), הלך לורנס לישון קצת מדוכא. אבל כשהוא קם, חיכתה לו הפתעה!

האנשים בטוויטר נברו בקובץ ה-Photoshop ש-Sean פירסם, וגילו שהשם של התמונה הראשונה, ממנה הוא התחיל את העריכה, הוא שם שיוצר כלי ה-AI מידג'רני. ישר הם הלכו לכלי ויצרו בקלות את התמונה בה Sean השתמש. ההמון צדק, והזוכה נפסל.

הסיפור המלא פה.

6. גם העטיפות של הגירסאות החדשות של Duke Nukem נוצרו, מסתבר, בעזרת AI. פה קל לראות את זה, כי הכלים האלה לא טובים בפרטים כמו אצבעות שמחזיקות כלי נשק.

הבעיה פה היא לא אתית אלא תדמיתית. מה, העדפתם להשתמש ב-AI וליצור עטיפה פגומה במקום לשלם כסף לאמן אמיתי שיעשה עבודה רצינית? AI הוא כלי נהדר לחובבנים כמוני ליצור תמונות חמודות לפרוייקטים הקטנים שלהם, אבל מחברה מקצועית מצפים להשתמש בגראפיקאים מקצועיים במקום לחפף.

https://twitter.com/MeidoIDKFA/status/1664014662168465409

9 תגובות

  1. יעל הגיב:

    אני היכרתי היום כמה משכניי בדירה אירופאית למרות קשיי השפה אחרי שהחשמל קרס בבית ונזקקתי לעזרה – אולי זה הכרטיס שלך להיכרות עם הוייטנאמים (-;

    מסטודון נשמע כמו שם לתחליף הירואין או סוג של הורמונים. שם נורא.
    כל אתר/רשת שמכריח אותי להבין מה זה אתריום ולארגן ארנק דיגיטלי פסול בעיניי. כל מה שמקשה על הרישום ופוגע עוד יותר בפרטיות שלי (ופה גם עם פוטנציאל בארנק שלי) לא ראוי לשנייה מזמני.

    בתור מי שנהנית לייעץ לאנשים לגבי טיולים בחו"ל, יש עכשיו קטע שאנשים אפילו לא טורחים לחשוב על מסלול לנסיעה שלהם כדי לקבל תשובות אלא זורקים משפט ל-AI ואז במקום להביא שלד מקוצר וקריא שלל תוכנית הם מדביקים לך טקסט ארוך ומשעמם, בלי היגיון גיאוגרפי ועם אתרים שחלקם לא פעילים מאז הקורונה, ואז הם גם לא מרוצים שאנשים לא רוצים להגיב כדי לעזור להפוך את זה למסלול ובעצם לעשות את העבודה במקומם. ה-AI הוא תירוץ לפעמים לעצלנות.
    מהבחינה הזו אני מסכימה עם הדרת AI מתחרות עיצוב או צילום: זה שונה לגמרי. זה לא אומר שהתוצאה הסופית פחות טובה, אבל יש הבדל של עולם ומלואו בין סט הכלים והכישרון (ובצילום גם מזל) שדרוש בשביל לעצב/לצלם בעצמך לבין לכתוב משפט וחצי שמישהו אחר יעשה את העבודה – הרי באותה מידה יכולת לשלוח את הגדרת העבודה לאמן או למעצב במקום לבצע אותה אישית.

    • ניימן הגיב:

      אז את ממליצה להפיל את החשמל בבניין בשביל להכיר אותם? המממממ. 😀

      תשמעי, את לא קל היעד. אבל עקרונית קשה מאד עד בלתי אפשרי לעשות רשת חברתית מבוזרת בלי ארנק דיגיטלי. איפה בדיוק אמור להישמר החשבון שלך? אפשר לעשות את זה בצורה מאד פרטית אגב, יותר פרטית ממה שקיים כיום (אם כי זה לא המצב ב-Lens כרגע).

  2. ההוא הגיב:

    מעתיק לפה (ועורך) תגובה שלי כחלק מדיון על הנושא של SPFBO בקבוצת הפייסבוק "ספרים" אחרי שמישהי שאלה מה הבעיה בעצם עם שימוש בAI לתחרות.

    2 בעיות כביכול:
    1. יש היום המון כעס על המודלים של הAI כי הם במובן מסוים גנבו אומנות של אומנים אנושיים בכך שהם אומנו עליהם ללא אישור ועכשיו אקטיבית פוגעים בפרנסה שלהם. יש המון תחרויות שפוסלות מהסיבה הזאת.
    2. זה מפספס את הפואנטה של התחרות. זו תחרות שבסופו של דבר באה להראות את היצירתיות, מיומנות ויכולת הציור של בני אדם, אז להשתמש בAI בשביל זה זה פספוס של הפואנטה, גם אם הוא עבד ושיפר את התוצר. זה קצת כמו לנצח במרתון ריצה עם אופניים חשמליים – הטכנולוגיה מדהימה, אבל בקונטקסט של התחרות היא לא מתאימה.
    3. כהמשך ל2 – צריך להזכיר שזה לא כלי טכני כמו כלים בפוטושופ, לצורך העניין. אתה לא יכול לצפות את התוצאה כשאתה משתמש בו וזה לא סליידר שאתה יכול להזיז ומספק תוצאות קבועות. כתוצאה מזה קשה לתת פרס לאומן כשחלק גדול מהאומנות לא באמת נעשה על ידו.

    • ניימן הגיב:

      תשמע, זה לגמרי כלי טכני. "מספק תוצאות קבועות" זה לא הגדרה או קריטריון של כלי טכני. זאת הגדרה סותר אפילו את המצב לפני ה-AI. חסרים כלים טכניים עם רנדומליות? אמנים שזורקים צבע? מקשקשים דברים בקופסא? אפילו לחלק מהפילטרים בפוטושופ יש רנדומליות.

      הכל עניין נקודת השקפה, אז אני אביא את זאת שלי. יש לי שליטה טכנית טובה בפוטושופ (או Gimp ליתר דיוק), ואפילו בתוכנות תלת מימד, אז כשאני שוכר מעצבים לפרוייקטים שלי – ואני שוכר – אני לא עושה את זה בשביל היכולות הטכניות שלהם, אלא בשביל הידע בעיצוב, החוש האסתטי, וההבנה של מה מתאים לפרוייקט שלי שהוא גם שימושי, גם יפה, וגם מעביר את הרגשות והתחושה שאני מחפש.

      כל כלי ה-AI לא מחליפים כלום מזה. אני עדיין שוכר אנשים כמו קודם. מה שהם כן מחליפים זה עושים **חלק** מהעבודה הטכנית יותר קלה (אבל באמת רק חלק). אם אתם (אתה ויעל למעלה) רואים בעיצוב סט של יכולות טכניות, אז אולי ה-AI מחליף אותן חלקית, אבל זה לא איך שאני מתייחס לזה.

      • יעל הגיב:

        אני לא חושבת שעיצוב זה רק סט של יכולות טכניות. זה בפירוש גם ידע, חוש אסתטי, יצירתיות וכו'.
        לכן אני חושבת שזה לא בר תחרות עם משהו שיוצר ב-AI ואדם שהקיש שורה וחצי והצליח לו מקבל את הקרדיט כאמן ומעצב. הוא לא.

        • ניימן הגיב:

          כן, אבל זה לא קורה. בחיים לא ראיתי AI לא יוצר משהו שמתחרה בעבודה של מעצבים מקצועיים, בדיוק מהסיבות שציינת.

          במקרה שמתואר בפוסט, האמן ממש, אבל ממש, לא הגיש את העבודה שה-AI יצר. הוא שינה אותה עד בלי היכר, והתוצאה הסופית היא משהו אחר לגמרי (וגם ממש טוב, ולכן זכה). כל מה שהוא עשה זה לקחת נקודת התחלה שה-AI סיפק לו שחוסכת הרבה עבודה מזמן, וממנה לשים את כל היכולות האנושיות של אמן כדי ליצור משהו ממש טוב.

      • ההוא הגיב:

        עיצוב הוא לא רק סט של יכולות טכניות, אלא גם יכולות טכניות וגם חוש אסתטי וכו'. לכן בתחרויות שמודדות עיצוב, דילוג על חלק גדול מהתהליך בעזרת שימוש בכלי שלא חוסך המון חלקים טכניים (שזה מילא) אלא גם מקצר לך את התהליך האסתטי בהמון מובנים – זו רמאות.

        אני מחשיב כלים עם רנדומליות מועטה כעדיין כלים טכניים בגלל שאתה כן יכול לדעת ברמת וודאות די גבוהה מה תקבל. אם תתיז צבע על קנבס, לדוגמא, אולי לא תדע מראש את הצורה המדויקת, אבל תוכל לשער בערך ותדע את שאר האלמנטים (כמו צבע, לדוגמא)

  1. 13 בנובמבר 2023

    […] טיפשית לאחד הפרוייקטים שלי אני משתמש ב-stable diffusion (למשל, פה), וכשאני צריך פונקציה פשוטה אך ארוכה אני מבקש מ-chatGPT […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting