יומיות 07.01.2024: האקרים פולנים פרצו קטר רכבת

עמנואל לוטם הלך לעולמו בגיל 80 הלא כל כך מפליג כיום, ואם אתם חובבי מדע בדיוני או פנטזיה אתם וודאי מכירים את השם. לוטם תרגם קלאסיקות כמו חולית, שר הטבעות או רומח הדרקון, היה ממקימי האגודה למדע בדיוני ופנטזיה ואפילו היה היושב ראש שלה בסוף שנות ה-90. הוא אחראי ל"שערוריות" תרגום כמו עלפים, גמדאים (ראו פה) או קטב מרירי (ראו את ההספד המצוין של צפריר גרוסמן). בכלל, הייתה תקופה בה אנשים נהגו לריב עד זוב דם על תרגומים, אני עוד זוכר את הדיון על התרגום של ורד טוכטרמן לצל המענה ב-2004. כיום נדמה לי שזה כבר לא קורה.

אישית פגשתי את לוטם רק פעם אחת, בסדנת תרגום שערך באיקון הראשון שהשתתפתי בו ב-2001 נדמה לי. ממרחק של 22 שנה אני זוכר בעיקר רושם של ארצ'י בנקר רטנוני כזה, שדיבר על תרגום כעל מלאכה מאד טכנית, והתרכז בתרגום של "ארץ לא נודעת" של קוני ויליס, נובלה בה הדיאלוגים צריכים להיכתב בלי לגלות את מגדר הדוברים – משימה לא קלה בעברית.

אם יש לכם זמן לרק טקסט אחד על לוטם, אני ממליץ בחום על הראיון מ-2021 שנערך לקראת יציאת הסרט חולית.

1. הרבה אנשים בטח כבר שמעו את הסיפור על ההאקרים הפולנים שגילו קנוניה של יצרנית רכבות, ולמרות שהוא התרחש בחצר האחורית שלי, הכי ליטרלי שיכול להיות, אני האחרון לדווח עליו מכל מיני סיבות שנדון בהן עכשיו.

קודם כל הסיפור. יצרנית הרכבות הפולנית נוובאג מכרה רכבות עם תקלות יזומות שרק היא יכלה לתקן. נגיד, אם הרכבת לא נסעה 10 ימים רצוף, היא הפסיקה לעבוד. נגיד, אם המיקום של הרכבת (על פי ה-GPS שיש בתוך הקטר) היה במוסך תיקונים של חברה מתחרה – היא הפסיקה לעבוד.

הסיפור הזה נמשך תקופה ארוכה, ובאיזשהו שלב, שתי חברות מתחרות שלא הבינו למה הן לא מצליחות לתקן את הרכבות של נוובאג, החליטו לגייס עזרה. הם חיפשו בגוגל "האקרים פולנים", והגיעו להאקרספייס של וורשה.

אם אתם קוראים את האתר הזה מספיק זמן אתם יודעים שבשנים האחרונות ההאקרספייס של וורשה הוא הבית השני שלי. בתוך ההאקרספייס יש קבוצת פריצה בשם Dragon Sector שזכתה בהמון פרסים לאורך השנים ובתקופה מסוימת אפילו דורגה במקום הראשון בעולם בתחרויות הפריצה. החברות המתחרות שכרו את עזרתם של שלושה האקרים סופרסטארים לנסות להבין מה הבעיה. שניים מהם אני מכיר אישית, מי יותר טוב (ישבנו כמה פעמים בבית קפה) ומי פחות טוב (ישבנו לדבר בהאקרספייס), ועל הבחור השלישי מעולם לא שמעתי ולהבנתי הוא מגיע מתחום הנדסת הרכבות ולא מתחום ההאקרים.

החבר'ה מההאקרספייס עשו עבודה יסודית, ניתחו את התוכנה, וגילו שבתאריכים מסוימים ומקומות מסוימים הקטרים תוכנתו ככה שיפסיקו לעבוד. הסיבה היחידה ההגיונית לזה היא שנוובאג רצתה לדאוג לעצמה לעבודה, וגם רצתה לדאוג שלאף אחד מהמתחרים שלה לא תהיה פרנסה.

הסיפור דווח לרשויות, ובינתיים כולם מתדיינים אם זה עניין לרשויות הממשלה בגלל עבירה על חוקי התחרות ההוגנת והחשיבות האסטרטגית של רכבות, או עניין למשטרה בגלל שמדובר בסיפור אזרחי פלילי. נוובאג הגיבה עם כל מיני שטויות שלא ראוי להזכיר כאן, ובגדול לא מודה בכלום ומנסה כל תירוץ – לא הגיוני ככל שיהיה – כדי להימלט מהדין.

בהאקרספייס עצמו הועברו שתי הרצאות על הנושא. אחת מהן הייתה פתוחה לקהל, ואחת מהן הייתה רק לחברי ההאקרספייס. אני, כמובן, התחלתי רצף של מחלות חורף ביום של ההרצאה הראשונה שנמשך עד היום, עם הפסקות של יום בריא פה ושם, אז לא הגעתי לאף אחת מהן, וגם לא יצא לי לדבר אישית עדיין עם אף אחד מהאנשים שמעורבים בסיפור.

זאת אחת הסיבות שלא כתבתי עליו עד עכשיו: לא רציתי לעשות זאת בלי לשמוע את הצד שלהם ממקור ראשון. יש פה אירוניה מסוימת, כי על דברים שאני לא מבין בהם כלום, כמו מסטודון, אני כותב בלי חשש, אבל על אירועים שאני כנראה מומחה לגביהם, אני חושש לכתוב כי אני יודע כמה קשה להיות מדויק.

למי שממש מתעניין בסיפור אני ממליץ בחום לראות את ההרצאה שהם העבירו שבוע שעבר בקונגרס ההאקרים. ההתחלה לפחות לא טכנית, והאמת היא שאפשר לדלג על החלקים הטכניים כי אפילו לי הם לא רלוונטיים מדי.

ראיתי אנשים מקשרים בין הסיפור הזה לבין המהפיכה המשפטית של פולין וזה שטויות במיץ. אין קשר בין הדברים, מדובר פה על מקרה אזרחי פלילי ואין לו שום קשר לממשלה. יש ציפייה אולי של הרשויות לחקור אותו, אבל זה דיון שלוקח זמן. בפולין,למי שלא יודע, נבחרה ממשלה חדשה. היא שפויה למדי, וכרגע עסוקה בלפרום את המהפיכה המשפטית שהמדינה עברה. כרגע נראה שהידיעות על מותה של הדמוקרטיה הפולנית היו מוקדמות מדי, והלוואי עלינו בישראל דמוקרטיה כזאת כיום.

2.
האמנית היפנית, שאם אני מבין נכון הוגים את שמה קאג'י, בחרה לקרוא ליצירה הזאת: 🦌☕️. כאילו, ממש ככה, עם אמוטיקונים במקום מילים: צבאים וקפה.

צבאים שותים קפה

3. זה ינואר, והמדחום במרפסת מספר לי שמינוס 15 מעלות עכשיו, ואני באמת לא מתכוון שכל ההקדמות יהיו על מזג האוויר של פולין, אבל תקשיבו: זה דרמטי.

זאת תמונה של האגם מול ביתי מאתמול בצהריים. היה רק מינוס 3 אז והוא טרם הספיק לקפוא.

אגם מושלג

4. בהמשך לפוסט מסטודון מלפני כמה ימים: התחלתי להשתמש במסטודון עם הממשק המעולה phanpy.social וזה אושר גדול. אני הרבה יותר נהנה עכשיו מהפלפורמה מאשר למפני כמה ימים.

5. סיכום השנה המוזיקלי המסורתי של אנטנות השמיים פורסם בשנה ה-12 ברציפות והוא מ-עו-לה כתמיד. כיום זה סיכום השנה המוזיקלי היחיד שאני קורא, ואני ממליץ גם לכם, אפילו אם לא תצליחו להאזין לכל 53 האלבומים שהוא מזכיר.

6.
פורסם גם סיכום 2023 במשחקי מחשב של Skill Up ואני ממליץ עליו בחום, בין אם אתם גיימרים או בין אם אתם לא.

2 תגובות

  1. אריאל הגיב:

    מוזר לראות את בוריס אקונין פתאום בחדשות
    https://www.ynet.co.il/entertainment/article/bkf11puxkp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting