יומיות 05.01.2024: מסטודון, ניימן והאתר

אוי כמה קשה הוא החורף הפולני, וזר לא יבין זאת. אם אין מינוס עשר מעלות? יש גשם, אין גשם? אז חולים, אין שמש? פחחח, אין בפולין שמש עד מרץ לפחות, ואולי אפריל-מאי.

אבל החלטתי היום להתעלם מהמציאות, לצאת עם הלפטופ לבית קפה טורקי, לשתות המון תה מחמם ולהתנהל כאילו הכל טוב.

1. פתחתי חשבון מסטודון ב-2017 ומאז סטטוס היחסים שלנו הוא It's complicated. על פניו מסטודון ואני אמור להיות סיפור אהבה כמו אופירה וברקו – השנים המוקדמות, אבל במציאות זה יותר כמו אופירה וברקו – השבוע האחרון. המשבר האחרון הוא שספק המסטודון mastodon.cloud, השעה את החשבון, בלי אזהרה ובלי סיבה ברורה (כתבתי עליה פה, סעיף 7). זה מבאס, כי איבדתי את כל 75 העוקבים שהיו לי שם, ובמושגי מסטודון זה עשה אותי מיני-סלב. רגע לפני שאעבור לבלוסקיי או נוסטר, אני נותן למסטודון צ'אנס אחד אחרון.

אז הכרזות!
👈 יש לבלוג חשבון מסטודון חדש, @neiamn@kishkush.net. אתם משתמשים במסטודון? יופי! תעקבו אחריו לקבל עדכונים.

kishkush.net הוא ספק מסטודון עברי שהמנהל שלו אפילו קורא פה. איזה יופי של דבר.

👈 יש גם לי חשבון מסטודון חדש! @neiman@mastodon.social. מוזמנים לעקוב אחרי שם, התוכן שלי במסטודון שונה מאד ממה שיש פה בבלוג.

כמה נקודות נוספות על מסטודון לפני שנמשיך הלאה.
א.  מסטודון כאמור היא רשת חברתית מבוזרת ואם אתם רוצים להבין יותר מה זה תקראו את הכתבה המצוינת של אורי אביב.

ב. גם להאקרספייס בוורשה יש שרת מסטודון משלהם, ובתור חבר בהאקרספייס אני יכול לפתוח שם משתמש. אבל נסיון העבר עם פורומים וצ'אטים בהאקרספייס מלמד אותי שרוב התוכן יהיו בפולנית, ואני מחפש משהו בינלאומי.

ג. שרת מסטודון מעניין במיוחד הוא social.coop. זה שרת שמנוהל ע"י קולקטיב, וכדי להשתמש בו צריך להיות חבר בקולקטיב. חברות עולה בין פאונד אחד לעשרה פאונד בחודש – לבחירתכם, ומהבחירה בפאונד אני מניח שהם מגיעים מהממלכה הבריטית.

ד. רשת חברתית טובה צריכה להציע תמהיל מאוזן בין תוכן של אנשים שאתם עוקבים אחריהם לבין תוכן איכותי אחר.טוויטר בעבר עשה את זה מושלם, והציע לי בערך כמות של 5% של תוכן פופולרי. זה גם עזר לי למצוא אנשים חדשים לעקוב אחריהם וגם גרם לי להרגיש שאני מעודכן לגבי מה שקורה בעולם.

אבל זה היה פעם, וכיום המצב קצת שונה. ברשתות חברתיות המודרניות האלגוריתם הוא המלך, אפילו אם אתם עוקבים אחרי מישהו כנראה שלא תראו את רוב התוכן שלו, ואפילו אם יש לכם מליון עוקבים, יש מצב שפוסט שלכם יגיע רק ל-100. נוסייר יאסין נתן הרצאה מצוינת בנושא שכבר הוזכרה פה, אבל הנה הזדמנות לקשר אליה שוב:

מסטודון לעומת זאת מיושן, ומראה לכם רק את התוכן של מי שאתם עוקבים אחריהם. זה יוצר בעיה, כי איך נחשפים לאנשים חדשים? איך מגלים מה חם ברשת?

הפתרון במסטודון הוא שימוש אגרסיבי בטאגים. נגיד, הטאג #scifi, יעלה לכם את כל התוכן שמתויג עם scifi (מדע בדיוני) בפיד. אני עוקב אחרי טאגים נוספים, נגיד #dweb או #cryptography, וזאת כרגע הדרך העיקרית למצוא תוכן חדש.

2. התמונה המהממת היא בעצם מפת אוצר שפירסמה האמנית (או האמן?) Perchy ב-15 לדצמבר. בתמונה מסתתרים 24 מילים שביחד מהוות מפתח לארנק הבלוקצ'יין. מי שמוצא את המילים הנכונות, והסדר שלהן, יכול לפתוח את הארנק ולקחת את ה-0.69 את'ריום שיש שם, בשווי 1500 דולר בערך, וגם משהו שנקרא "הגביע הקדוש של צ'יפי", לכו תדעו מה זה אומר. אה כן, "69", חה חה, ילדים, מאד בוגר.

מפת אוצר

גירסא באיכות גבוהה יותר של הפוסט יש פה, שם גם מסבירים בפרטים איך פותרים את מפת האוצר. Perchy היא  אמנית בחסד, וקצת חבל שכמעט כל מה שהיא מציעה זה שטויות לבלוקצ'יין.

3. צפריר גרוסמן וחיים גורוב מתחילים סדרת פוסטים חדשה שסוקרת את כל ספרי עולם הדיסק של טרי פראצ'ט, מצבע הכשף ועד חרש החורף. אני מכיר את גרוסמן בתור זה שקרא מאות ספרי רומח הדרקון וממלכות נשכחות, ו-41 הספרים של עולם הדיסק בטח היו משימת אחר הצהריים בשבילו.

4. דורון פישלר הוא הטופ-3 של כותבי הביקורות בעברית האהובים עלי בכל הזמנים והפרישה שלו מעין הדג היא אירוע טרגי שאי אפשר לכפר עליו. אבל נחמה קטנה היא שפישלר מסכם את השנה בסדרת פוסטים בפייסבוק בשלל נושאים שונים: הספר הכי טוב, משחק המחשב, החומרה, הפודקאסט, הסרט (אלא מה), הלהקה – והיד עוד נטויה.

5. עשרה ספרי קומיקס שטום גולד קרא השנה ואהב. טום גולד כרגע קומיקסאי הגיקים מספר #1 לדעתי, אפילו מעל XKCD.

11 תגובות

  1. טטריסים הגיב:

    היי ניימן,
    1. אם חשבתי שהחיים הם דבר שברירי עוד לפני המלחמה, אז ברור שהיא הדגישה את זה. אז לפני שאשכח, חשוב לי לפרגן לבלוג שלך שאני מאוד אוהב לקרוא כבר שנים. גם אם לא הכול נוגע במאה אחוז לתחומי העניין שלי, הרבה מזה כן, וגם מעניין מאוד לקרוא על דברים שהם לא בדיוק אני, ולהכיר בזכותך תחומים חדשים. וכמובן גם להכיר ודברים חדשים בתחומים שכן מעניינים אותי.

    2. מקווה שאתה מצליח להתחמם טוב טוב בחורף הפולני, הבטח לא קל. תאכל טוב ותשתה טוב ותתכסה טוב ותישן טוב ❤️

    3. יודע שאתה מכיר את הסרט התיעודי המצוין ״King of Kong״, כי כתבת עליו לפני מספר שנים.
    ב- Ynet כתבו כתבה על ילד שלכאורה הוא הראשון שהצליח לסיים משחק טטריס:
    https://www.ynet.co.il/digital/article/yokra13746155
    מישהו כתב בתגובות שזה תיאור ממש לא מדויק, ואחרי חיפוש מצאתי את הקליפ הבא:
    https://www.youtube.com/watch?v=GuJ5UuknsHU
    שמסביר הרבה יותר טוב את העניין, והופך אותו להרבה יותר גיקי.

  2. יעל הגיב:

    1. ואתה המלצת לי להמשיך את גלותי הקצרצרה בסתיו באירופה בפולין בחורף!
    פה שמש בארץ. מדכא, אבל שמש.

    2. מסטודון עדיין נשמע כמו שם של תחליף סם לנרקומנים או משכך כאבים או משהו דומה. וכל פעם כשאני רואה את המילה הזו אז לשבריר שנייה אני חושבת שאתה הולך לכתוב על תרופות.

    3. מי היה מאמין שיהיה רפרנס לאופירה וברקו בבלוג הזה.

    4. הציור/מפה ממש מגניב. אולי שווה להכין אחד כזה לגיאוקשינג.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    * פישלר מסכם את השנה בסדרת פוסטים בפייסבוק, לא בטוויטר…

  4. Or Aharonov הגיב:

    אני אוהב מאוד לקרוא את הפוסטים שלך. גם אם הם חורגים במקצת, או הרבה, מתחומי העניין שלי, אני מגלה כי נפתח לאוצר מילים חדש ולידיעה שיש עוד פינות מעניינות ברחבי הרשת.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    מצטרף לכל המילים החמות. עוקב אחריך כבר שנים רבות ונהנה מכל שנה. להמשך השנים שבדרך!

  1. 10 בינואר 2024

    […] יש פה אירוניה מסוימת, כי על דברים שאני לא מבין בהם כלום, כמו מסטודון, אני כותב בלי חשש, אבל על אירועים שאני כנראה מומחה […]

  2. 11 בפברואר 2024

    […] מסטודון, מאז שכתבתי פוסט אהבה-שנאה חשדני כלפיו לפני חודש עברתי שינוי של 180 מעלות. עכשיו […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting