מדריך התייר לפארק שצ'נשליביצקי (וורשה, פולין, Park Szczęśliwicki)

השמש הגיחה אל שמי וורשה אחרי יומיים של סערת שלגים. מזג האוויר נינוח, מינוס שלוש מעלות בשמש עם רוח קלה. למרות שאלו שעות בוקר באמצע השבוע, פארק שצ'נשליביצקי כבר מתמלא באנשים.

הקראש שלי על פארק שצ'נשליביצקי לא פרופורציונלי בצורה מודעת לעצמה. אין לו איזו איכות נדירה שתייחד אותו משאר הפארקים בפולין. אבל אולי יש פארקים טובים בוורשה משצ'נשליביצקי, אבל אין פארקים טובים כמוהו.

האם הוא שווה ביקור למי שמגיע לשלושה ימים לוורשה? לא. אבל למי שנמצא שבוע, או למי שנמצא בוורשה פעם חמישית, או סתם רוצה לראות משהו קצת יותר מקומי – לשנצ'נשליביצקי יש מה להציע.

המדריך הזה נכתב בצורה חצי משועשעת אבל גם חצי רצינית. יש כמה סיבות לתייר להגיע לפארק במיוחד, אז בואו נסקור אותן, בסדר חשיבות יורד.

ספורט חורף בפארק

פארק שצ'נשליביצקי נמצא בסוף שכונת אוחוטה (Ochota) שצמודה למרכז העיר. הצד הישן של אוחוטה כולל אוניברסיטה ואינטלקטואלים, אבל בצד החדש יש מהגרים ויאטנמים ופולנים עשירים שרוצים וילה קרובה למרכז העיר.

ההיסטוריה של האיזור מתחילה במאה ה-16 בכפר בשם שצ'נשליביצקי ועד מלחמת העולם השניה המקום היה שטח ריק מלא בקראוונים של צענים. אחרי המלחמה מרכז וורשה עבר פיתוח אינטנסיבי. הריסות המלחמה הועברו לשצ'נשליביצקי והצטברו שם. כמו הרבה פארקים אחרים שהוקמו באותה התקופה, פארק צ'רלס קלוד בתל אביב או פארק גרליצר בוורשה, הוחלט שיותר קל להקים פארק על הזבל שהצטבר במקום מאשר לפנות אותו.

סיבה #1 לתייר להגיע לפארק שצ'נשליביצקי: מסבאת הכבשן הישן
מסבאה בפארק

מסבאת Stara Kuznia, "הכבשן הישן" בפולנית, ממוקמת בבקתה קטנה בפתח הפארק. בפנים יש אח שמחומם עם גזעי עץ, אוכל פולני עונתי מסורתי, וצוות קטן של 4-5 אנשים שנמצא שם כל יום, כל היום.

זאת מסבאה נדירה באותנטיות שלה, ונכון לרגעים אלו היא הפאב-מסעדה האהוב עלי בוורשה, בפולין וכנראה שגם העולם. שתיתי פה בשנה האחרונה לפחות 30 בירות, אולי אפילו 50, וכתבתי לפחות עשרה פוסטים לאתר. אין דבר יותר מנחם מצלחת הפירוגי העמוסה שלהם לצד בירה צוננת. אין.

אולי יש מסבאה טובה בוורשה מ-Stara Kuznia, אבל אני טרם פגשתי בה. השילוב של המיקום, האח, האוכל, הבירה הטרייה והאווירה יחזיר אתכם כמה מאות שנים אחורה בזמן, לתקופה בה מסבאות ביער היו הדבר העיקרי שפולין ידעה.

סיבה #2 לתייר להגיע לפארק שצ'נשליביצקי: סקי
ספורט חורף בפארק

פארק שצ'נשליביצקי הוקם על זבל מהריסות מלחמת העולם השניה, והר הזבל הפך ברבות השנים להר סקי. בחורף זה מרכז חובבי הסקי של וורשה, עם מרכז אימונים מתקדם, ורכבל שמסיע גולשים לראש ההר מהבוקר עד הלילה. על מרגלות הגבעה מתנהלים בימינו שיעורי סקי לזעטוטים, בזמן שהמבוגרים מגיעים עם מזחלת ומחליקים למטה במהירות מסחררת.

סיבה #3 לתייר להגיע לפארק שצ'נשליביצקי: נקודת התצפית
ספסל שמשקיף מלמעלה על האגם והפארק

לאגם בפארק יש צורת לא שגרתית וזה חלק מהקסם שלו. אפשר ללכת על גדת האגם בשבילים צרים, אבל כשמזג האוויר יפה והשמש נמצאת בכיוון הנכון, אני הולך לנקודת תצפית שממוקמת על צוק.

על הצוק ממוקמים ספסלים, ובחלק משעות היום, בעיקר הבוקר המוקדמות או הערב המאוחרות, יש שם אנשים עם אלכוהול. אבל בשעות אחרי הצהריים זהו איזור משפחתי. אז אני משתרע, בקיץ לפחות, על ספסל, שם אוזניות, פותח את הלפטופ ועובד.

יש אנשים שמשלמים מליונים עבור משרד עם נוף כזה.

סיבה #4 לתייר להגיע לפארק שצ'נשליביצקי: רכבת הרים
רכבת הרים בפארק בקיץ
[מקור, רשיון CC-BY 3.0]

במעלה ההר עוברת רכבת הרים שמתפתלת בין העצים. היא פעילה רק בקיץ, ולמרות שהיא איטית למדי, היא כנראה גם מוזרה ומיוחדת מספיק כדי לספק זרם קבוע של מבקרים.

כשהייתי קטן היה לי חלום לבנות רכבת הרים שתעבור בתוך חצר הבית שלנו. אני כבר לא חושב שאעשה זאת, זה הרבה יותר מדי מאמץ בשביל קוריוז, אבל רכבת ההרים הזאת מגרדת לי את החלום.

סיבה #5 לתייר להגיע לפארק שצ'נשליביצקי: אירועים
פארק מים מושלג, קפוא וסגור

כל סוף שבוע בקיץ קורה משהו בפארק. לפעמים אלו הופעות מקומיות, לפעמים פסטיבל תאטרון או יריד תרבות דרום פולין,הכל תמיד בחינם.  זאת דרך מעולה לגלות תרבות מקומית, אז רגע לפני שאתם קונים כרטיס לקונצרט ענק של אמן בינלאומי, תשקלו לבדוק באינטרנט איזה תרבות מקומית ייחודית יש בפארק באותו הזמן.

שלל סיבות אחרות
בפארק יש גם פארק מים (ראו תמונה למעלה), שפעיל רק בקיץ. הוא אחלה, מאד פולני, רק תמנעו מהפיצריה הצמודה אליו. אם אתם רעבים, ומסבאה פולנית זה לא כוס התה שלכם, אז יש מסעדה מקסיקנית מצוינת (Pink Flamingo) ובית קפה קונדיטוריה מוצלח.

אבל בסופו של דבר ההמלצה שלי לתיירים היא להגיע לפארק, לעשות סקי או ספורט קיץ כלשהו, ואז לשבת במסבאה או על ספסל על הצוק, לשתות קפה או בירה, ולהשקיף בשלווה איך מתנהלים החיים בארץ אחרת לגמרי.

2 תגובות

  1. יעל ר. הגיב:

    טוב, לשם עוד לא הגעתי. סומן במפה לפעם הבאה!
    התגלית הכי מוצלחת שלי בביקור האחרון היתה כנראה המוזיאון הגיאולוגי החינמי. יש שם כמה וכמה מוצגים מדהימים ממש, אפילו בהתחשב בזה שכמעט הכל בפולנית.

  1. 20 בינואר 2024

    […] מדריך התייר לפארק שצ'נשליביצקי שעלה אתמול באתר הוא מאמר מוזר להפליא. הוא מתאים אולי לבטאון של הקהילה הישראלית של ורשה אבל כמעט לשום מקום אחר. שיעשע אותי מאד לכתוב אותו, ועל כן הוא נהיה פוסט נפרד. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting