יומיות 20.08.2021: העשור לחקר האוקיאנוסים

לפעמים החיים משעממים. רק שאיך אפשר להכניס עניין לחיים בזמן שהם עמוסים בכל כך הרבה חובות?

התשובה? משרדים מוזרים.

לוקחים את הלפטופ, פותחים אינטרנט מהסלולרי, יושבים ועובדים איפה שרק בא לכם. כמה שיותר מוזר – יותר טוב. אצלי זה לפעמים זה מבצר ישן נטוש בפולין, אבל אתמול זה היה בית תה בשוק הויאטנמי בוורשה.

מקום צבעוני שתוכנן לדור האינסטגרם של בני המהגרים הויאטנמים לפולין.

 

1. הידעתם? האו"ם הכריז על 2021-2030 כעשור של מדע האוקיאנוסים לפיתוח בר קיימא.

מה זה אומר? מי יודע! אתם יכולים ללכת לאתר שהאו"ם בנו, ותראו הרבה תמונות יפות, הרבה סיסמאות מפוצצות, ומעט מאד מידע. בגדול, נראה שהם ממנים אירועים על אוקיאנוסים.

אבל אני זורם. עשור האוקיאנוסים, אז יאללה, בואו נתעניין באוקיאנוסים. התחלתי לעקוב אחר הפעילות של מכון שמידט.

מכון שמידט, על שם אריק ווונדי שמדיט – ממקימי גוגל – הוא ארגון פילנטרופי לחקר האוקיאנוסים. טיפ של אלופים: אם אתם מליארדרים שמקימים מכון פילנטרופי שמטרתו לקדם את הידע האנושי, אל תקראו לו על שמכם. זה גורם לזה לראות כאילו אתם יותר מתעניין בהאדרה עצמית מאשר בפילנטרופיה לשמה, שמעתם את זה, קרן ביל ומלינדה גייטס?

מכון שמידט ריכז שורה של טכנולוגיות מתקדמות: ספינת מחקר או רובוט מחקר למעמקי האוקיאנוס, ונתן לחוקרים להשתמש בהכל חינם, אין כסף. התנאי היחיד? המחקר חייב להיות זמין ציבורית בלי תשלום. בדיוק הדברים שאוניברסיטאות צריכות לעשות, אבל, נו, אתם יודעים, הן לא.

התוצאה היא שכל הצלילות של הרובוטים של מכון שמידט מועברות בשידור חי, באינטרנט, לכל סקרני העולם. עוד אני כותב שורות אלו, לדוגמא, מועברת בשידור חי צלילה 459, וצופים בה מספר מסחרר של 26 אנשים. שזה, אגב, אפילו פחות מהרייטינג של הבלוג הזה, ואני לא השקעתי מליארדים. ניימן: 1, אריק שמידט: 0.

השידורים מהפנטים, ולכן שמתי אותם השבוע ברקע בזמן שאני עובד. זה התחליף לאולימפיאדה מבחינתי. כאילו, תבינו, יש מצב שכל רגע – כל רגע – הם יגלו איזה יצור מיתולוגי תת-ימי חדש שלא ידענו עליו, ואני אזכה לראות היסטוריה בשידור חי.

התקווה שלי לא חסרת בסיס! הנה, רק החודש צילמו במכון שמידט, לראשונה בהיסטוריה, וידאו של התמנון הכמעט רואה ואינו נראה. ייצור שהחלקים היחידים שלו שלא שקופים הם העין, מערכת העצבים, והעיכול.

עד עכשיו למדנו עליו רק משאריות שמצאנו בקיבה של טורפים (זה מה שקורה כשאתה רק *כמעט* רואה ואינו נראה), אבל החל משבוע שעבר יש צילומים אמיתיים של שני(!) תמנונים כאלה.

גילוי נוסף: צילום של כריש לוויתני, הדג הגדול בעולם, בעל החוליות שאינו יונק הגדול בעולם, ומחזיק בשיאי גינס נוספים רבים של גודל.

מה שיפה זה שחוקרים השתמשו בטכנולוגיות "זיהוי פנים", מותאמת לכרישים, כדי לוודא שזה לא אחד מ-13,000 הכרישים הלוויתניים שכבר הכרנו. טכנולוגיה זה דבר מדהים.

https://twitter.com/DrAlistairDove/status/1427309832651087875

הם גם צילמו מדוזות יפייפיות. למה כאלה לא מגיעות לחופי תל אביב?!

אתנחתא קומית: מה קורה כשחיה התת-ימית שאתה מתכוון לחקור, מחליטה בעצם לחקור אותך!

מעבר למאכלי ים (סליחה על הבדיחה סרת הטעם), הצוות חקר גם שורה של אלמוגים ומבנים תת-ימיים אחרים. הנה הדיווח הכתוב שלהם, או יותר טוב, בצורת וידאו:

אחת הטכנולוגיות העיקריות שהן השתמשו בה נקראת DeepPIV. זאת טכנולוגיה שפותחה ב-2015, ומטרתה היא למדוד מהירות נוזלים (קוראים לזה Velocimetry, ואם ידעתם את זה קודם אתם בטח חוקרים בתחום).

DeepPIV פותחה במקור כדי לגלות זחלים ענקיים תת-ימיים. מסתבר שזה קטע של חוקרים מסוימים, ושבתוך הים יש זחלים הרבה יותר גדולים מאלו שעל היבשה. מאוחר יותר הבינו מפתחי המערכת שבעצם אפשר "לצלם" בעזרתה יצורים תת-ימיים אחרים, ועכשיו היא בשימוש מכון שמידט.

הנה שרשור טוויטר מדהים של דוקטור קקאני קאטייה, אחת ממפתחות המערכת, שמעבר להיותה מומחית לחקר האוקיאנוס, היא גם אשפית טוויטר כנראה, כי שרשור מדעי יותר טוב מזה אי אפשר לכתוב.

https://twitter.com/KakaniKatija/status/1275879793829900289

2. Kalidoface 3D נותן לכם לשלוט בדמות VR בעזרת מצלמת הרשת שלכם. אתם יכולים להשתמש באחת הדמויות בהיצע הדי משעמם שלכם, או להעלות דמות משלכם.

זה אדיר! כאילו, אני יכול ליצור דמות ניימן VR, ואז להופיע בכנס ברשת כשבמקום הפנים שלי, רואים את הדמות, והיא זזה ומדברת כמוני!

הלפטופ שלי טיפ טיפה חלש מדי בשביל שזה יפעל חלק, אבל ברגע שאוכל, אני אשכרה מתכוון לעשות את זה.

דמות AI

3. על שערורית משחק המחשב המיתולוגי הוגו מערוץ הילדים שמעתם? הטענה החדשה היא שהילדים ששיחקו במשחק מהטלפון מהבית, לא באמת שיחקו בו ישירות, אלא היה מישהו באמצע שהיה מעביר את לחיצות הטלפון שלהם, למחשב של ערוץ הילדים.

4. Eurocon, כנס המדע-בדיוני פנטזיה האירופאי יערך בלוקסמורג ב-2022, ובאופסלה שבשוודיה ב-2023.

5. התחלנו באסטרואידס מסורת שבועית של בחירת "האתר המבוזר של השבוע".

ההצבעה פתוחה מיום חמישי עד שישי בערב. כל המצביע משפיע (וגם תורם לפרוייקט, אז תצביעו אפילו אם אין לכם דעה, פסדר?).

6 תגובות

  1. melquiades הגיב:

    רושם לעצמי ביומן לעוד שנה וחצי לבדוק איזה אירועים מעניינים יש ביורוקון הזה מתחת לבית
    (בהנחה שעדיין אגור באופסלה בעוד שנתייים…)

  2. יעל ר. הגיב:

    אין תחליף לאולימפיאדה (איך אשרוד 3 שנים עד לבאה, איך), אבל רשמתי לעצמי לבדוק את שידורי הצלילות. נשמע מעולה.

    בהזדמנות זו אמליץ על שידור רשת ישראלי מאוד פופולרי לחובבי הטבע: בכל עונת קינון ישנם שידורים ישירים מקינים מסוימים בארץ, 24 שעות ביממה. נדמה לי שכרגע הם לא פעילים, אבל אפשר לשמור לאחר כך או להציץ בקטעים נבחרים.

  3. שמואל הגיב:

    הספקתי לראות פעם אחת שידור חי של מכון שמידט בעקבות הפוסט, אבל מאז הם כבר לא משדרים חי, כבר יותר משבועיים. הם הפסיקו זמנית? לגמרי?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting