יומיות 26.08.2021: מה זה סולארפאנק? מה זה לגו פאנק?

עפתי עם מסורת ה"משרד המוזר", כי מעטים הדברים שרומנטיים כמו אדם עם לפטופ שתול באמצע נוף זר. זה המשרד החביב עלי מהשבוע החולף:

בלי קשר, זה מה שעשיתי עם קישוא ענק שנקטף בבוקר מהגינה של אשה בשוק יום א'.

1. כל עוד האדם בחיים, יש לו תקווה. וכל שהעניינים קודרים יותר, כך האדם נתלה יותר בתקווה.

אנחנו בעיצומה של תקופה היסטורית קודת, ולכן דווקא בשנים האחרונות זאנר הפאנק הקודר (סייברפאנק, ביופאנק, סטימפאנק) קיבל לפתע תפנית חיובית. על HopePunk דיברתי ב-2019, ועכשיו תורו של ז'אנר אחר: סולארפאנק.

סולארפאנק הוא ז'אנר מלא תקווה, עם עתיד חיובי, בו האדם חי בהרמוניה עם הטבע. החיים בסולארפאנק מתבססים על אנרגיות מתחדשות, מוצרים מקומיים. קפיטליזם? לא בבית בספרנו. סולארפאנק מדבר על עתיק Ecotopia: אוטופיה אקולוגית. יש מושג כזה, בחיי, לא אני המצאתי.

סולארפאנק הומצא ב-2008, הממציא טוען שזה גלגול של הסטימפאנק.

הכרה יותר רחבה קיבל סולארפאנק ב-2014 בפוסט של האמנית אוליביה לואיז. היא העניקה לז'אנר מראה ויזואלי. לואיז טענה שהרבה אנשים מדמיינים שהעתיד יראה כמו מכשיר של אפל: לבן, גיאומטרי ועיצוב נקי. אבל למה להתפשר על העתיד המדכא הזה? היא הציעה כמה עיצובים עתידיים אקולוגיים.

סולארפאנק

נראה יפה נכון?

באמנות סולארפאנק לא מצאו קניונים או גורדי שחקים. אין מפעלים ואין בתי פרברים שיצאו מקטלוג. סולארפאנק נראה כמו כפר ישן, פרימיטיבי, מלפני אלף שנה, שהועבר לשטח אורבני.

האמנות של לואיז באמת ממלאת השראה. היא הובילה פחות או יותר לתקומתה של תנועת סולארפאנק, ערוץ ברדדיט, עמוד בפייסבוק עם אמנות מהממת, הרצאת טד על סולארפאנק, ובסוף גם המניפסט של הסולארפאנק שפורסם ב-2019.

אישית אני חושב שהמניפסט של סולארפאנק הוא מהמניפסטים החלשים ביותר אם לא ה-. הוא מדבר בעמימות (אנחנו בעד עתיד אופטימי), מכניס נושאים שלא קשורים (אנטי-קפיטליזם? אנטי-קולוניאליזם? כאילו, אחלה, אבל מה הקשר?), מתגונן יתר על המידה ומתמקד בעיצוב במקום בתוכן.

זאת גם הבעיה העכשווית שלי עם הסולארפאנק. הוא מנסה להימלט מה"פאנק" לזרועות המיינסטרים, ובכך מוחק את הזהות שלו.

במקום לעודד צעירים מחתרתיים לעשות ניסויים סולארפאנק במדבר, הוא מנסה להיות גרטה טונברג 2. במקום להתמקד באיך בונים סולארפאנק, בעידוד יצירה כתובה, סיפורים, רעיונות – הוא התנועה מתמקדת באמנות ויזואלית.

אני חסיד ענק של אמנות כמקור השראה – אל תבינו אותי לא נכון – אבל גם מאמין שכשזה מגיע לרעיונות, מעטים הרעיונות שהצליחו בגלל עיצוב מוצלח. כלומר, האייפון היה מכשיר אדיר גם לו היה עיגול חום חסר ברק, ושכונת סולארפאנק יכולה לגדול גם על בסיס בנייני קוביזם סובייטי. היופי האסתטי מגיע מכורח. מפאנלים סולריים על כל חלון, מהמוני עציצים שועד הבית שם להוריד זיהום אוויר. מחביות לאגירת מי גשמים.

בספר Walkaway [ביקורת] מתאר קורי דוקטורוב תנועה של אנשים שעזבו את הערים ועברו לחיות חיים ירוקים טכנולוגיים בשטחים ריקים. אלו חיי שוליים של אנשי שוליים, שפועלים מחוץ לממסד ונגדו.

Walkaway מתאר עבורי סולארפאנק אמיתי.

2. כל סוגי הפאנק שיש. כמה מתוכם אתם מכירים, בכנות?

כל סוגי הפאנקים הספרותיים

3. שבוע שעבר ערכנו את בחירת "האתר המבוזר של השבוע" בפעם הראשונה. הזוכה – הראשון אי פעם לתשומת לבכם – הוא The Lego Punks. אי אפשר להימלט מפאנק בפוסט הזה.

כדי להבין את Lego Punks צריך להבין את Crypto Punks.

Crypto Punks הוא פרוייקט אמנות מ-2017. האמנים יצרו, בעזרת קוד מחשב, בדיוק 10,000 קריפטופאנקים, ומכרו את הזכויות עליהם בעזרת הבלוקצ'יין. עם הזמן חלק מהקריפטופאנקים נעשו נדירים ויקרים, נמכרו במליוני דולרים. כיום הם כזאת הצלחה מסחרית מיינסטריית שהשבוע אפילו ויזה רכשה קריפטופאנק. זאת לא בדיחה.

Lego Punk הוא פרוייקט של אמן שיוצר תמונות לגו, ידנית, של כל הקריפטופאנקים שקיימים. יופי של רעיון וזוכה מוצדק בפרס האתר המבוזר של השבוע.

4. Statebuilder הוא משחק רשת דמוי ציוויליזציה של בניית מדינה.

אתם יכולים לשחק ברשת גם ב-Free Civ, שהוא פשוט העתק של ציוויליזציה.

Unciv הוא עוד דמוי-ציוויליזציה חינמי, אבל אותו צריך להוריד למחשב.

אין צורך לציין שציוויליזציה הוא אחד ממשחקי המחשב האהובים עלי בכל הזמנים.

5. פספסתי ביוני את הזוכים בפרס לוקוס למד"ב ופנטזיה – וחבל, כי זה אחלה המלצות קריאה.

6. מסתבר שבמשך שנים היה "עוצר משחקי מחשב" בדרום קוריאה: לילדים קוראיניים נאסר לגשת לאתרי משחקי מחשב אחרי חצות, ואני בטוח שכולם צייתו לזה וזה היה מאד יעיל ואף ילד לא עקף את האיסור. לול.

עכשיו כשהאיסור בוטל והרעיון הוא שוב מדע-בדיוני, אני בטוח שאני יכול לבסס אחלה סיפור סביב הרעיון של עוצר משחקי מחשב.

7 תגובות

  1. מאיה הגיב:

    הנושא של סולארפאנק מתחבר לי ל:
    הספר "המחמצת מרחוב קלמנט"
    כל פסטיבלי הטבע למינהם וכמובן Burning man
    ערים נטולות חשמל ותקשורת סלולרית (לנפגעי קרינה סלולרית וסביב מצפה הכוכבים בארהב)

  2. D! כאן ועכשיו הגיב:

    I LOVE YOU NEIMAN!!!

    בדיוק יש לי אחד כזה ענק ואין לי מושג מה לעשות איתו… כמה זמן זה בתנור?!

    • ניימן הגיב:

      כמה זמן? עד שמוכן..

      אבל יש כמה שלבים:
      א. תעשה את החתכים האלה (הם כמעט עד תחתית הקישוא), תמרח מלח ביניהם ותתן לקישוא לנוח. הוא יגיר נוזלים (כי מלח על קישוא עושה אוסמוזה). אם לא תעשה את זה התוצאה תהיה רטובה.

      ב. תנגב את הקישוא הרטוב (עם מגבת), ותעשה תערובת של שמן זית ושום (ושמתי גם טימין). תמרח אותה על הקישוא ובין החתכים, ותכניס לתנור. נראה לי ששמתי על 200 מעלות. תוציא כשנראה לך מוכן (=רך אבל גם זהוב)

      ג. תוציא, שים בין החתכים פרוסות של עגבניה ומוצרלה (השתמשתי ב-Twarog פולנית, אבל אני די בטוח שאין לך כזאת:)) – שים בתנור לעוד קצת זמן, ותוציא כשניתך ויפה.

      לא תמצא יותר דיוק מזה, כי אני באמת לא זוכר באיזה חום השתמשתי, וגם ככה שיניתי במהליך האפייה 😀

  3. melquiades הגיב:

    לי נדמה שרוב ז'אנרי המשהופאנק הם בעיקר ז'אנר עיצובי\אומנותי.
    נניח סטימפאנק, איזה תוכן יש שם חוץ מעיצוב מגניב?
    סייברפאנק זה אחרת, שם זה מתחיל מהתוכן. אבל כל השאר נראה כאילו התחילו מאמנים ויזואלים שדמיינו סוג של עתיד או הסטוריה אלטרנטיבית שיהיה כיף לצייר, אבל לא פיתחו את זה הרבה מעבר.

    ובאותו הקשר, כשראיתי לוקי חשבתי שכל העיצוב של הTVA נראה כמו עוד סוג של פאנק רק שלא ידעתי איך קוראים לו. אולי אנאלוגפאנק. אבל גם כאן זה מבטא רק בעיצוב, אז זה לא באמת כזה משנה.

    • ניימן הגיב:

      חצי-חצי כזה, לא? כאילו, ביופאנק זה דבר לגמרי (יש biohacking בקונגרסי ההאקרים כיום), וכמו שמאיה אמרה למעלה, סולארפאנק זה גם דבר אמיתי לגמרי אם לוקחים את ברנינגמן וכל שאר הדברים שהיא ציינה בתור יישום שלו.

      סטימפאנק הוא באמת קונספט בידורי ותו לא.

  4. melquiades הגיב:

    משחק civ חינמי בדפדפן נשמע כמו משהו שאני צריך (עם כי אם הם טובים כמו המקור, אני עלול להתחרט על כך).
    יצא לך לנסות אותם? יש אחד יותר מומלץ?

    statbuilder תפס את עיני כי הסרטון דמו שלהם הוא בשבדיה, כולל אופסלה (בה אני גר) 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting