יומיות 18.02.2023: נפלתי לחור התולעת של משחקי המחשב

ראשית, תודה לכל מי שעקבו אחרי Woolball בטוויטר.

כזכור, ביקשתי מאנשים לעקוב אחרי חשבון הטוויטר החדש-דנדש של הפרוייקט החדש-דנדש שלי, כי יום אחרי זה הצגתי אותו בפאנל בת"א, ולא רציתי שחשבון הטוויטר יהיה ריק.

הפאנל עצמו היה נחמד. ישבתי עם ארבעה חבר'ה אחרים, ומנחה מעולה (דניאל מ-Sepana), ודיברנו על זהות מבוזרת. אני אומר "נחמד" ולא "מדהים", כי לא בטוח שאפשר לאמר משהו ממש מעניין בפורמט של פאנל. הרצאות זה פורמט יותר עשיר לטעמי.

הכנס עצמו לעומת זאת היה פצצה! הייתי במוד חברותי טורבו. השתתפו אנשים מכל תחומי הקשת של הבלוקצ'יין, וגיליתי מהר ובקלות מה אנשים עושים כיום בתחום. סחטיין למארגנים.

1. נפלתי לחור התולעת של משחקי המחשב.

אתם בטח שואלים, איך אדם מבוגר (מרגיש בן 90), שקול בדעתו (נגיד), נופל פתאום לעולם משחקי המחשב? הרי אפילו בתור ילד לא הייתי באמת גיימר. אני בקטע של משחקים פשוטים, וכל הטררם של הגיימרים המודרניים לא קשור אלי.

האשמה החלה בפוסט על דום. קראתי את הספר על החבר'ה שיצרו את המשחק, אנשים שאהבו משחקים כמו שאני אף פעם לא אהבתי משהו בחיי – ותקשיבו, זה עושה חשק.  זה היה סוף דצמבר, אז בדיוק יצאו סרטוני סיכום שנה שהציתו את הלהבה, כי אנחנו חיים בתקופה של משחקים מדהימים.

לפני שנתחיל עם לינקים – מחשבה.

קראתי טענות שאנחנו חיים בעידן הזהב של משחקי המחשב, אבל אני לא חושב שזה נכון. רוב הז'אנרים של משחקי המחשב הומצאו בכלל באייטיז ובנייטיז. לדעתי תגיעה תקופת המצאות ז'אנרים דומה בקרוב במציאות מדומה. יש שפע אדיר כיום, אבל זה לא השיא. מבחינת הפופולריות, משחקי מחשב הם תנועה תרבותית ענקית, אבל הם עדיין לא מיינסטרים.

עידן הזהב יגיע כשספורט משחקי מחשב יקבל פופולריות דומה ל-NBA. אנחנו עוד לא שם.

מוכנים? אני מתכוון להנחית ים של דברים שקשורים למשחקי מחשב. בהגזמה, באמת.
————————————

המלצה חמה חמה על ערוץ היוטיוב Skill Up. זה בחור שסוקר כל שבוע את חדשות הגיימינג של השבוע, וגם מעלה ביקורות על המשחקים החשובים ביותר שיוצאים. שני סרטוני סיכום 2022 שלו הם אחד הקטליזטורים להתמכרות החדשה שלי למשחקי מחשב, ומאז אני רואה כל סרטון שהוא עושה. כל. סרטון.

הנה סיכום של אירועי 2022:

הנה המשחקים הטובים ביותר ב-2022 לדעתו:

Skill Up מתרכז במשחקים הגדולים ביותר, שיש להם טריליון תקציב. הוא מזכיר גם משחקי אינדי – אבל פחות. אז אחרי שסיימתי לראות כל סרטון שלו פעמיים (לא צוחק), המשכתי לסיכום משחקי האינדי של השנה החולפת.

במקום הראשון זכה המשחק Nobody Saves The World, בו אתם משחקים בחור בשם, הממ, Nobody, שצריך להציל את העולם. ממש השם מספר את כל הסיפור, מילולית.

מעבר לזה ש-Nobody Saves The World נראה מהמם, גם מזכירים בסיכום שיש לו פסקול מדהים. אז הלכתי לשמוע, והפסקול אכן מדהים! זה אשכרה הסאונדטרק של שלושת הימים האחרונים שלי.

הנה דוגמא לחדשות משחקי מחשב מהחודש שחיממו את ליבי.

Colossal Cave Adventure הוא משחק הרפתקאות טקסטואלי (כלומר, בלי גראפיקה) מ-1976. אם השם מרטיט את ליבכם אז אתם או ממש ותיקים או ממש גיקים, כי אפילו אני לא זוכר ששמעתי עליו, ובטח שלא שיחקתי בו.

מצד שני, השמות קן ורוברטה וויליאמס בטח שאמורים להרטיט את הלב של גיקים שגדלו באייטיז או תחילת הניינטיז. הם היוצרים של סטודיו סיירה, שלתקופה מסוימת שלט בשוק משחקי המחשב של ה-PC. החברה פירסמה את לארי קווסט, פוליס קווסט, ספייס קווסט, קווסט פור גלורי וקינג קווסט. יותר מדי מקוריות בבחירת שמות לא הייתה להם, אבל מקוריות בעשיית משחקים? הייתה גם הייתה.

סדרת קינג קווסט ספציפית הייתה ההצלחה הראשונה של סיירה, וגם הסדרה העיקרית שעיצבה רוברטה וויליאמס. אני שיחקתי במשחקים שלה בדיעבד, אבל הם עדיין זכורים אצלי בתור קסם ילדות טהור כזה.

פסט פורוורד 40 שנה קדימה בערך. רוברטה וויליאמס בת 70 עכשיו, ואחרי הרבה שנות הפסקה, היא הוציאה משחק חדש: Colossal Cave. זה רימייק מודרני למשחק מ-1976, שהיה המשחק שבעצם גרם לא לעסוק במשחקי מחשב.

חדשות נוספות מהשנה:
– מתכנת חשף את קוד המקור של משחק זלדה המיתולוגי A Link to the ,Past  וכבר נוצרו בעקבות זה גירסאות של המשחק ללינוקס, סוויץ', מקינטוש וחלונות. גיקים אחרים
מימשו גירסת קוד פתוח למנוע המשחק של Might and Magic 6, 7, 8.
– אנשים מימשו את Counter Strike 1.6 בדפדפן, כולל תמיכה מלאה ב-multiplayer!

מי זה האנשים שעושים כאלה דברים? מאיפה יש להם זמן? אנרגיה? מוטיבציה?? תשאילו לי קצת.
———————————————–

עכשיו אני רוצה לדבר על משחק המחשב החדש של פרוייקט ה-NFT המצליח ביותר אי פעם, Bored Apes Yacht Club. איכשהו הוא עדיין קיים למרות ש-NFT זה כל כך פאסה ו-2021. הבעיה היא שאני לא בטוח בדיוק מה המשחק, וגם עולה 2300 דולר לשחק אותו למשך שלושה שבועות, אז אני הולך לחקור את העניין וכבר חוזר.

חזרתי.

אז ראשית נתחיל ונזכיר ש-Bored Apes Yacht Club הוא סדרת תמונות של קופים משועממים שזכויות היוצרים של כל קוף (סוג של) נמכרו על הבלוקצ'יין. באיזשהו שלב סלבס כמו סטפן קארי, ג'ימי פאלון ופריס הילטון החזיקו קופים כאלה, והם נמכרו במליונים.

אישית חיבבתי, ואני עדיין מחבב, את הפרוייקט. הוא נראה לי חמוד, מקצועי, ומממש בצורה יפה כל וריאציה אפשרית של הז'אנר. לא הייתי משקיע בו שקל, אבל לא איכפת לי שאחרים משקיעים.

אניווי, הכל היה טוב ויפה עד Dookey Dash, המשחק הראשון של BAYC.

נתחיל בזה שרק מי שמחזיק ב-NFT של BAYC מקבל כרטיס לקבל במשחק. הם, מצידם, יכולים למכור את הכרטיס האלה – והם אכן עשו את זה. בשלב מסוים, המחירים הגיעו למינימום של 3200 דולר לכרטיס משחק ל-3 שבועות, כולל אנשים שקנו כרטיסים ביותר מ-8 אלף דולר. יש לציין שיכול להיות שכל המסחר הזה מזויף, כאילו, שאנשים קונים ומוכרים לעצמם כדי לייצר הייפ. יכול להיות.

אבל יכול להיות גם שלא! שיש אשכרה אנשים ששילמו אלפי דולרים לשחק במשחק שנראה כמו משחק מובייל מלפני עשור. פאשלה גדולה של BAYC, בואו נראה אם הפרוייקט יתקיים עוד שנה.

נסיים בסיפור Feel Good אמיתי. מכירים את Dwarf Fortress? אם כן אז אתם גיקים אמיתיים. שיחקתן בו? אז אתן וואחד מגה-גיקיות עם כישורי על.

Dwarf Fortress הוא משחק גיקים מפורסם שכבר 16 שנה מפותח בלי מימון, בלי מסחריות, בלי פירסום – אבל עם טונה של מעריצים מושבעים. שני האחים שמפתחים אותו הם החבר'ה הכי צנועים בעולם כמובן. הם הסתפקו בלחיות מתרומות יחסית צנועות ולא יציבות, וסירבו אי פעם למסחר את המשחק.

התוצאה הייתה אחד המשחקים הכי מורכבים, מקוריים, מעניינים ולא נגישים אי פעם. במשך 16 שנה הגראפיקה הייתה מורכבת מאותיות, והייתם צריכים ללמוד קיצורי מקלדת מסובכים כדי לשחק במשחק. יש אנשים שעשו את זה, כבר הזכרתי את "וואחד מגה-גיקיות עם כישורי על." קודם.

אבל אנשים מתבגרים והעולם משתנה. אחד האחים חלה בסרטן: גידול באף, לא מסוכן אבל אגרסיבי ויקר לטיפול. גם האח השני מפתח משהו דומה, ופתאום הם גילו שהם צריכים קצת יותר כסף.

אז בלי לפגוע בגירסא החינמית של המשחק – היא ממשיכה להתקיים – הוציאו האחים גירסא מסחרים. יש בה גראפיקה אמיתית, תמיכה בעכבר ומשחקיות הרבה יותר ידידותית.

בחודש אחרי שהמשחק הוא נמכר ביותר מ-7 מליון דולר. אני מתאר לעצמי שהבעיות הכלכליות של האחים נפתרו, ומאחל להם רק בריאות.

אתם יכולים לקרוא את כל הסיפור פה, או לצפות בביקורת המצוינת הזאת על המשחק שמדגימה אותו בצורה מושלמת.

2. אחרי כל המלל הזה חייבים תמונה של Dwarf Fortress, חייבים.

תמונה של Dwarf Fortress

3. מבלי להביע עמדה פוליטית, הפרוייקט שהפך את חברי הקואליציה לקלפי חבורת הזבל הוא מצחיק. הייתי אומר גם מושקע, אבל סביר להניח שזה הכל עבודה גראפית של AI.

4. העולם המודרני בנוי ככה שאפילו אם אתם לא מעצבים, אתם צריכים מדי פעם לעצב משהו. אז הנה, אוסף עצות עיצוב שאפשר לאמץ כמעט בכל מצב. פשוט מעולה.

5. טיפשעשרה הוא פודקאסט חדש ישראלי על כל מה שהיה ניינטיז בישראל. מעריב לנוער נגד ראש אחד, זבנג, פוסטים וכל זה. טרם שמעתי אבל הקונספט מהמם.

4 תגובות

  1. רועי ברגר הגיב:

    נפילה נעימה!
    ממליץ לך על הספר של קן ויליאמס, לא כתוב הכי טוב, אבל מעניין מאוד לחובבי סיירה ויש לו כמה תובנות מעניינות על החיים, עבודה וכו'.

  2. יעל הגיב:

    איך פספסתי ששוב היית בתל אביב החודש?
    יש ארצות שבהם הגיימינג כן במיינסטרים, כמו קוריאה. ובל נשכח את ההייפ שיש עכשיו סביב הגרסה הטלוויזיונית ל-The last of us.

  3. ההוא הגיב:

    אני מהאלה שחושבים שאנחנו בעידן הזהב של משחקי המחשב כי אנחנו בהכי מיינסטרים שהזאנר יוכל להגיע. נכון, הבסיס של רוב הזאנרים שיש היום הומצא בשנות ה90, אבל הרבה משחקים משם לא באמת שחיקים ולא היו קרובים למימוש הפוטנציאל.
    היום יש לנו מגוון של כל ז'אנר וכל סוג. באמת. אין כזה דבר ז'אנר מת, פשוט כי מה שלא מפותח בחברות הגדולות עולם האינדי מכסה, וזה מוביל להמון יצירתיות נהדרת שלחלוטין ממצה גם את הפינות הקטנות ביותר.
    ויותר מזה – יש לזה קבלה חברתית. היום תחביב כמו משחקי מחשב הוא נורמלי לחלוטין והמון אנשים משחקים ברמה כזו או אחרת.
    מנגד, מציאות מדומה מאוד מדשדשת כרגע, ולא ברור אם היא באמת העתיד. חלק מזה בגלל מגבלות טכנולוגיה, אבל יותר מזה זה בגלל מגבלות הפלטפוטרמה שפשוט לא מאפשרת יותר מדי תנועה או מורכבות ולא נראה שזה הולך להשתנות בשנים הקרובות.
    ואני לא חושב שמשחקי מחשב באמת יתפסו כספורט בעתיד הנראה לעין מכמה סיבות:
    1. זה ספורט שמאוד, אבל *מאוד* קשה לעקוב אחריו. תנסה פעם לראות אירוע של eSport של משחק פופולארי כלשהו, זה מלא בהמון דיוקים קטנים ומהלכים שמאוד מאוד קשה להסביר או להבין אלא אם כן אתה ממש חד.
    2. יש הרבה משחקים שמנסים להיות ספורט, מה שגורם לכך שאף אחד מהם לא גדול באמת. יש כאלה שיותר גדולים מהאחרים (LOL לדוגמא) אבל גם הם בתחרות פופולאריות מתמדת שמחייבת אותם להמשיך להוציא תוכן למשחק כדי להמשיך למשוך שחקנים מה שמוביל אותנו ל
    3. החוקים לא קבועים. בגלל תוכן חדש ועדכוני איזון פעם בכמה חודשים, יוצא שכל כמה זמן המשחק משתנה. לא תמיד זה שינוי דרסטי, אבל כמה אנשים אתה מכיר שישבו ויראו ספורט שבו הם גם צריכים להתעדכן כל פעם על החוקים ומה התוכן שנוסף ומה מותר לעשות בתחרות או אסור?

    יכול להיות שאני טועה ועוד שנתיים משהו יפרוץ באמת ואני אוכל את הכובע שלי. אבל לדעתי כרגע, זה הטוב ביותר שעולם משחקי המחשב יכול הגיע אליו ולכן זה תור הזהב.

    אגב, לDwarf Fortress היו גם מודים ויזואליים לפני, שאומנם עדיין לא הפכו את המשחק לנגיש באמת, אבל היו מספיק סבירים ככה שיכולתי להשקיע בו כמה שעות. הבעיה הכי גדולה של המשחק הזה, לדעתי, היא שהוא יותר סימולטור ממשחק. השליטה שלך יחסית מוגבלת והמשחק לא בדיוק מאוזן. אז מזל שיש את Rimworld – משחק שיושב על אותו רעיון בסיסי (רק בתפאורה מדבית ולא פנטזיה) אך מקריב חלק מהמורכבות לטובת משחקיות. התוצאה היא אחד מהמשחקים הכי פופלאריים בסטים עם קהילת מעריצים ומודים מאוד גדולה.

    אגב – יש משחק פאזלים שנקרא baba is you שיש לי הרגשה שמאוד תאהב. ממליץ.

  1. 13 בנובמבר 2023

    […] מתחבר לי קצת לפודאקסט טיפשעשרה שמדבר על כל מה שהיה בנייטיז בישראל (סיפרתי עליו ביומיות בפברואר). […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting