יומיות 30.10.2023: מלונות לחרקים

ההרגשה היא שאנחנו בנקודה בה העולם השתגע, אז פיו, איפה נתחיל את הפוסט?

נתחיל בסוף. כלומר, בנקודת הסיום של הפוסט הקודם לפני שבוע וחצי. עלתה אז רשימה של ספרי מדב"פ אסקפיסטים והיא הייתה פופולרית בצורה יוצאת דופן. כמה אנשים טובים הוסיפו עוד ספרים בתגובות, נתייחס לזה באייטם 4.

מאז קרו כל מיני דברים שגרמו לכך שאסקפיזם קלאסי בצורה של לשקוע לתוך ספר טוב לא עובד לי יותר, ואני צריך אסקפיזם מסוג אחר. לזה נגיע באייטם 2. אני משתמש בהקדמה כדי לעשות קידום מכירות עצבני לשאר הפוסט כמו שאתם שמים לב.

מה עוד קרה? ביום שישי, באירוע נטוורקינג בוורשה, קיבלתי פידבק לא נעים על היותי ישראלי יהודי, אפילו שאני לא גר בישראל כבר 14 שנה. בלי להיכנס לפרטים, כי אין טעם ברכילות כזאת, זה הגיע מבחור טורקי (דוקטור לפיזיקה) שהמלחמה בעזה העבירה אותו, להתרשמותי, למצב של אי שפיות.

האירוע הזה העכיר לי את כל הסופ"ש בתקופה שגם ככה היא עכורה. בראשון הלכתי למעין מיצג מאד עצוב למען החזרת החטופים מול המוזיאון היהודי בוורשה, וזה דיכא אותי אפילו עוד יותר. בערב ראשון גיליתי שדורון שפר, המוזיקאי לא שחקן הכדורסל, נפטר, וזה בכלל הכניס אותי למרה שחורה.

1. למשך כמה שנים היה מתיו פרי השחקן האהוב עלי בעולם, ולכן קצת הופתעתי בכמה אדישות קיבלתי את הודעת הפטירה שלו בראשון בבוקר. אולי ככה זה בזמן מלחמה? יותר מדי עסוקים בלהתאבל על מי שמכירים ואין זמן לאבל על אנשים שמעולם לא פגשתי.

אבל אז בראשון בערב התבשרתי שהמוזיקאי דורון שפר הלך לעולמו, וזה דווקא כן תפס אותי עמוק בבטן.

לתקופה קצרה של כמה שבועות היה דורון שפר המוזיקאי האהוב עלי. אנחנו מדברים על תקופה של לפני 15 שנה בערך. למי שלא יודע, פעם עלה באתר מדי שבוע לוח אירועים אלטרנטיבי, עם כל ההופעות, מסיבות והדברים המוזרים, מחתרתיים ומגניבים שהיה אז לתל אביב להציע. כמעט כל שבוע הייתה הופעה של אחד בשם דורון שפר, ובאיזשהו שלב בגלל שהערכתי את ההתמדה, הלכתי גם לשמוע אותו.

ישר התאהבתי. כאילו, התאהבתי ברמה שלא הבנתי איך המוזיקה שלו לא מקבלת יותר חשיפה. שמעתי את השירים שלו שוב ושוב ושוב, והייתי גרופי מספר אחד. כאמור, מדובר בתקופה קצרה של כמה שבועות, כי באותו השלב החיים הייתי מחליף גיבור מוזיקלי חדשות לבקרים.

היו שני שירים שאהבתי יותר מהשאר. הראשון הוא אנ'לא מבין, ואני מאד ממליץ לכם לשמוע אותו. השני הוא "הבטחה", שמבוסס על מילים של המחזאי הענק חנוך לוין.

במקריות או שלא, לפני שבועיים העלה שפר  סרטון שלו מבצע את הבטחה. אני לא יודע אם זה בגלל המצב, או בגלל שהוא ידע כבר שמצבו הבריאותי בקאנטים וזה שיר הולם לסיום. מה שכן, תקשיבו לשיר, תקשיבו למילים, ותקבלו צמרמורת כמה שהם מתאימים למציאות שלנו היום.

2. אירועי החודשים האחרונים רוקנו אותי לא רק ממוטיבציה לעבודה אלא גם ממוטיבציה לפרוייקט צד קטן. בעוד שבימים כתיקונם הראש כולל רשימה ארוכה של פרוייקטים קטנים וכיפיים, בימים אלו הראש כמעט ריק. הרשימה שם מאד קצרה, וגם האייטמים המועטים בה מרגישים מרים ואפורים.

במקום זאת ערכתי ניסוי בגורל, זה הולך ככה. יוצאים מהבית להליכה אי-ט-ית, ובוחנים בשבע עיניים כל סנטימטר באיזור. הדבר הראשון המעניין שתשימו לב אליו — הוא יהיה הפרוייקט.

כך גיליתי שעל ענפי העצים הגבוהים בערך עשר מטר מהבית מונחות קופסאות גדולות. מי שם אותן שם? מתי? לאיזו מטרה? הקופסאות עצמן ריקות, אבל גדולות מדי בשביל להיות בתי ציפורים. מה זה, ניסוי של מדען משוגע שניסה לבנות בתים לברבורים בפארק?

העליתי את התמונה לצ'אט של האקרספייס וורשה, ותוך כמה דקות קיבלתי תשובה. הסיפור הוא כזה:

ב-2016 ערך ארגון סביבתי בשם וונקה (כמו ווילי, אבל מסתבר שהמשמעות היא "ערבה" בפולנית) פרוייקט בשכונה שלי, ויחד עם ילדי המקום הם בנו, עיצבו והתקינו מלונות לחרקים על העצים בפארק. שבע שנים מאוחר יותר, הקופסאות, שהיו מלאות בכל טוב עלים יבשים וענפים ב-2016, עומדות ריקות וקצת עצובות. חשבתי לספר בדיחה על איך חרקים ישראליים התארחו שם ולקחו את הכל איתם כשעזבו, אבל לא ממש מתאים בדיחה על ישראליים עכשיו.

פתאום הבנתי שנתקלתי בדי הרבה מלונות חרקים באירופה  בשנים האחרונות, פשוט לא עיבדתי את זה. המלונות הללו הן טרנד די חדש בעולם הגננות. עמוד הויקיפדיה האנגלי של המושג נכתב רק ב-2013, ומישהי בטוויטר טענה שהאיזכור הכי מוקדם שהיא מצאה למלונות חרקים היה ב-2003. כלומר, המצאה של המאה הנוכחית.

הרבה שנים אני שומע על כך שניקוי גינות ופארקים מעלים וענפים פוגע בחרקים המקומיים שבדר"כ גרים ביניהם. זה לא רק צער בעלי חיים, אלא הפארקים אשכרה צריכים את החרקים האלה בשביל להפרות צמחים, להגן מפני מינים פולשים וכדומה. מצד שני, ניסיתם פעם לתת לטבע לגדול פרא בחצר האחורית שלכם? תוך שנה שנתיים תגלו שכל החצר היא טבע, וכבר אין מקום שם לבין אדם מרוב חרקים וצמחים דוקרניים.

אנשים לקחו את מלונות החרקים לקיצוניות מצחיקה. בתמונה למטה אתם רואים "מלון חרקים" שמחזיק בשיא גינס למלון החרקים הגדול בעולם. הוא ממוקם בהרים הסקוטים, ולמרות שהוא ללא ספק גדול, הוא יותר נראה כמו חומרי הבניין מהם בונים מלון מאשר אשכרה מלון. איך לאמר בעדינות, חמישה כוכבים זה לא.

מלון חרקים ארוך וגדול

האם חרקים באמת לנים במלונות האלו? כל הטקסטים שמצאתי מדברים על החרקים בלשון עתיד, משהו כמו "זה מלון ענק ויגורו בו מליוני חרקים". אבל האם הם באמת גרים שם?! לא ברור, לא מצאתי המון עדויות לכך.

העדויות שכן מצאתי הן דווקא לדבורים. הנה למשל ג'ואל אשטון, שלא עברו חודשיים מאז שפתח את מלון החרקים שלו ועד שהתנחלה בו דבורה.

או הנה מאמר אחר, שמתאר איך נחיל של דבורת השרף הענקית משתמש במלונות חרקים כדי לפלוש לשטחם של מינים אחרים. זאת אירוניה מושלמת: בנינו מלונות חרקים כדי לעזור לחרקים המקומיים להשתקם מהנזק שאנחנו גורמים להם, אבל בסוף זה גורם עוד נזק כי משתמש בזה מין פולש.

ביליתי יום שלם בקריאה על מלונות חרקים, והתוצאה של זה היא שקצת חזרה לי המוטיבציה. מה שהכי בא לי לעשות עכשיו זה לנקות יומיים-שלושה מעיסוקים ולבנות משחק קטן עם סימולציה של מלון חרקים. במשחק (הדמיוני) אתם תשחקו גנן שצריך לבנות מלון חרקים מושלם, והניקוד מגיע לפי כמה חרקים גרים שם וכמה הם מאושרים.

לא אבנה את זה, זה פרוייקט קצת מוגזם ליומיים, אבל אני מאושר לגלות שהמוטיבציה עוד קיימת אי שם בתוכי, ולא נעלמה לגמרי.

3. ליל כל הקדושים שמח מקמילה, שעובדת בסטודיו הבוטיק למשחקי מחשב הפריזאי, Pastagames.

צללית של דמות עומדת עם מטריה ברקע גותי

4. מבין אלפי האנשים שקראו את הפוסט על ספרי מדע בדיוני ופנטזיה לאסקפיזם מהמצב, חלק גם טרחו להוסיף בחירות שלהם. הוזכרו שם:
⭐ All the Birds in the Sky של צ'רלי ג'יין אנדרס [ביקורת]. ספר שמאד אהבתי, אבל הוא יותר מדי התחממות גלובלית עבורי וזה לא אסקפיזם.
⭐ רחל המליצה על ספרים של לויס מקמסטר בוז'ולד ושל בקי צ'יימברס. את בוז'ולד ניסיתי ממש מזמן ולא התחברתי נורא, ואת צ'יימברס לדעתי קראתי ביום הלא נכון, אז אני נותן לה בדיוק בימים אלו צ'אנס נוסף. אניווי, אלו המלצות שהרבה אנשים יחתמו עליהן בלי לחשוב פעמיים.
⭐ ענבל המליצה על לילה אחד באוקטובר הבודד (לא קראתי) ושר השדים (קראתי ולא זוכר) של רוג׳ר זילאזני. שקלתי בפוסט המקורי להמליץ על אמבר של זילאזני, אבל משהו בבטן אמר לי לא. אולי הסדרה לא שרדה את מבחן הזמן.
⭐ ענבל גם המליצה על גשר הציפורים של בארי יוגארט, וזאת המלצה שאני מצטרף אליה בחום. הסיבה היחידה שלא כללתי אותו ברשימה המקורית היא שקראתי אותו ממש ממש מזמן.

💫 עוד חימם את הלב, רועי ברגר, שהוסיף סיפור אישי משלו:

משהו קטן שעשוי קצת להחזיר את האמון באנושות – לא הצלחתי לחשוב אפילו על קריאה במשך כמה לילות (הימים שמורים לילדים) אחרי השבת השחורה.

לילה אחד אמרתי שדי, וסיימתי את Legends and Lattes עם דמעות בעיניים והמשפט "what flames could not consume, never shall be extinguished" נשאר איתי עד הבוקר. כתבתי מייל לסופר וסיפרתי לו כמה זה היה נחוץ והוא ענה לי שהוא מבין ושלח לי את הספר הבא בסדרה.

יש אנשים (ואורקים, סקיובוס וכו') טובים בעולם.

5. אסקפיזם נוסף מגיע מאלון זבולון, שכותב על "השעון הכי הייפ בעולם נכון לעכשיו מגיע מבית שענות קטן ביפן בשם קיקוצ׳י נאקגווה".

6. רשימת ספרי הקריאה המומלצים של בארנס אנד נובלס ל-2023 פורסמה, ויש שם לא מעט ספרי מדע בדיוני, פנטזיה ושאר ז'אנרים שאוהבים פה. את רשימת הספרים הרלוונטיים יש פה, אני לא אנתח אותה יותר מדי היות ולא קראתי ולו ספר אחד מהרשימה. אני מניח שזה ישתנה בחודשים הקרובים, בתקווה שהעולם כמובן יהיה קצת יותר נורמאלי.

11 תגובות

  1. רועי ברגר הגיב:

    ועכשיו חיממת את הלב בחזרה! ❤️

  2. עוגת שמרים מנחמת הגיב:

    ניימן,
    קבל חיבוק וירטואלי ❤️ ותזכורת לכך שהרבה אנשים מדוכדכים, עם דיכדוך דומה מאוד לשלך, שזה אולי מנחם באופן טיפשי, אבל בסופו של דבר מנחם. אתה לא לבד בתחושות שלך ❤️
    ויש לך גם המון דרכים טובות להסיח את דעתך מהמצב, שזה גם פלוס.
    והפוסטים שלך גם מעניינים את הקוראים, ואתה מוזמן לשתף אפילו יותר 🙂

  3. מיכל הגיב:

    שיר מקסים. לא הכרתי את דורון שפר. ובכלל, לקרוא אותך זה מרגיע😊

  4. יעל הגיב:

    חיבוק וירטואלי גם מהצפון הרחוק והקר.
    ממש בתחילת המלחמה הלכתי לאירוע כאן וחששתי מתגובות האנשים. למרבה המזל מי שאולי היו לו סייגים שתק, וכמה כן נגשו ושאלו שאלות, ויומיים אחר כך גם קיבלתי שתי פניות עם הזמנות להיפגש, אחת לסיבוב בעיר ואחרת להצעה להסיע אותי למקום שרציתי צפונה מכאן כולל טיול באזור. מנגד במפגש אחר עם מקומיים הם בחרו בלי לשים לב בכלל במסעדה עם מיכל מעוטר בדגל פלסטין (שהם לא זיהו בכלל כדגל) על כל שולחן… וחלקם שאלו שאלות די הזויות, אבל נו, קשה להם לתפוס ולהבין.

    בתי מלון לחרקים קיימים גם בארץ, נתקלתי בלא מעט מהם כולל בתל אביב.

    • יעל הגיב:

      אני אוסיף שאני די מכה את עצמי שאני כאן כבר חודש ולא עשיתי הרבה ממה שרציתי ובכלל וקשה לי להתניע בבוקר, ולגבש מוטיבציה לצאת, ולהכיר ולעשות. מאשימה את הקור, מאשימה את העצלנות, אבל בסופו של דבר, כן, להגיד על התקופה הזו שהיא "לא קלה" או "עכורה" זה אנדרסטייטמנט, וזה מתגנב אליך ברגעים הכי לא צפויים. כשנוסעים בערפל בוקר בשבדיה שבו הבתים כה מעורפלים שנראה שהם נעלמים בעשן, ואתה נזכר וחושב על זה, ובראש מתנגן השיר הנהדר "תרגיל בהתעוררות" שיצא באחד מהסבבים הקודמים בעזה, "השמיים צבועים וניל האופק מפויח". זה לא זמן רגיל והעולם השתגע. ואתה לא היחיד שמרגיש כך.

    • לא+סוגרת+ת'פה הגיב:

      אז אולי זה מה שראיתי אין סוף פעמים על עץ בירקון ולא הבנתי מה זה.
      וניימן, כמי שיודעת לפחות חלק ממה שעובר עליך, שולחת לך חיבוק ענק ומאחלת לך ולכולנו ימים טובים יותר.

  5. ענבל הגיב:

    יעל – פה בארץ חם פצצות בימים האחרונים ואנחנו תכף במובמבר. הייתי שמחה לקצת קרירות.
    אני אישית תקועה מתחילת אוקטובר עם השיר ״פרחה במרצדס ״ בראש ( גם מתוקים הם סוג של נחמה, רציתי לונדון וקיבלתי מלחמה. תראה חבר הפחד לא עובר, הוא רק הולך ובא)
    לגבי ההתמודדות עם כל הדכדכת – מה שעוזר לי זה להנמיך ציפיות קצת. אני חודש 9 הבן זוג במילואים ויש שני ילדים קטנים איתי. זה לא ראלי לצפות שהדברים ימשיכו בשיא הקיטור. אז עושים מה שאפשר ומקבלים בהבנה את זה שזה לא בדיוק המיטב.

    ניימן – חיבוק זה תקופה מאוד לא פשוטה לכולם. ההתמודדות שלך מקסימה ואין כמו למצוא נושא להתאבסס עליו כהרמת מורל גם בימים רגועים יותר. באמת בספרים של הילדים שלי על טבע יש הצעה לבניית מלון לחרקים. לא ידעתי שזה היה חלק מטרנד בבוקר אבדוק מתי נדפסו.

    • ענבל הגיב:

      2017. כנראה גם חלק מהתופעה

    • יעל הגיב:

      אני בעד שיתוף פעולה להשוואת טמפרטורות בין דנמרק לישראל. יואיל לשתי המדינות, ובעיקר לי, כי הויזה שלי נגמרת ותיכף אחזור לחום המחריד בארץ שברחתי ממנו לפני חודש וחצי.
      אבל יותר חשוב – ענבל, שבעלך יחזור בשלום ושתהיה לידה קלה ומוצלחת.

      בארץ אבא שלי התחיל להתנדב בקטיף אצל חקלאים באזור. מספרים שזה עוזר, קצת כמו מדיטציה והפעלת הגוף באוויר הצח (והלח). אנסה כשאשוב.

  6. ניימן הגיב:

    תודה לכולן וכולם, התגובות מקסימות לגמרי הפעם, והשיתוף עוזר.

  7. Idan הגיב:

    מזדהה לגמרי עם מה שכתבת על דורון שפר.
    כמוך, גם לי הייתה תקופה שששמעתי אותו בקביעות, והייתי בכמה הופעות שלו, שתמיד היוו חוויה מיוחדת. יצא לי גם לפגוש אותו כמה פעמים, והוא היה מקסים, ומצחיק, ורגיש וכל כך מוכשר.
    הנה שיר שלו שאוהב במיוחד, "לא היה לה עם מי לדבר":
    https://youtu.be/eyx2mRdG2Mo?si=-kcNFVPRXdozU9DN

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting