מועדון קריאה מועד ה – 1 ליוני: Zoo City – לורן בוקס (+הכרזת ספרים למועדים עתידיים)

כיפאק – היי! תם המועד הראשון של מועדון הקריאה! לפני שנסכם אותו, הנה שלושת המועדים הבאים:

א. 1 ביוני 2013: Zoo City – לורן בוקס [אמאזון]. 384 עמודים. 2010. פנטזיה אורבנית בדרום אפריקה. קראתי את העמודים הראשונים והם כיף גדול של מקוריות.
ב. 1 באוגוסט 2013: Leviathan Wakes – ג'יימס א. קורי [אמאזון]. 592 עמודים. 2011.  ג'ורג' ר.ר מרטין קרא לזה "Kickass space opera". הספר הראשון בסדרת ה – Expanse. מועמד לפרסי ההוגו ולוקוס 2012.
ג. 1 באוקטובר 2013: The Hundred Thousand Kingdoms – אנ.קיי ג'מיסין [אמאזון]. 425 עמודים בכריכה רכה. 2010. זוכה פרס לוקוס לרומן ביכורים, מועמד להוגו, נבולה בלה בלה וכו' וגו'. יש בדיוק סיבה אחת שהספר פה: הוא במקום ה – 18 בסקר ספרי הפנטזיה של המאה ה – 21 של לוקוס. חוץ מזה כאמור, הוא גם זכה בפרסים, קיבל מלא מועמדויות, ויש אפילו בו אפילו רומנטיקה. הספר הפותח של טרילוגית הירושה.

עכשיו בואו נדבר על המפגש שהיה, ועל המפגש שיהיה.

סיכום מפגש ה – 1 באפריל: דיברנו כזכור על The windup girl של פאולו באסיגלופי.

בכנות? היה מפגש פושר. לא בגלל הקהל, חלילה! פשוט הספר לא היה מספיק סוחף. הדעה הרווחת הייתה שבאסיגלופי יודע לברוא עולם מרתק, יודע להעביר אווירה, אבל בפרט הקטן והשולי של לספר סיפור הוא די נכשל. במילים אחרות: ספר מעניין ומאד מאד לא סוחף. בעסה.

מהבחינה האישית נהנית מהדיון, שמחתי שאנשים קראו את הספר – גם כאלה שלא הגיבו אבל דיווחו במייל או במקומות אחרים. כאילו, ממש בא לי להמשיך הלאה. אז יאללה, התווסף עוד מפגש (הרביעי, ב – 1 לאוקטובר), ואני מלא במרץ לקראת המפגש השני בראשון ליוני.

אז למה כדאי לכם לקרוא את Zoo City? בפשטות: הוא פשוט ספר הרבה יותר סוחף מה – windup girl. אני לא אומר את זה על סמך שמועות; אני אומר זאת כי כבר קראתי עשרים אחוז ממנו והם עפו כהרף עין.

על פניו זה נשמע מוזר: סיפורה של בחורה צעירה עם כשרון קסום למציאת אבידות בגירסת פנטזיה אלטרנטיבית של יוהנסבורג, העיר הגדולה ביותר במערב אפריקה.

ביוהנסבורג של הספר יש לכל אדם כשרון מיוחד. Talent. זה כבר נותן לסיפור ריח קל של אקסמן.

ביוהנסבורג של הספר מוצמדת לכל פושע 'חיה' באופן קסום. סוג של עונש על הפשע שביצע. קוראים לזה Animalled ולי אישית זה נשמע יותר כמו פרס מאשר עונש.

לגיבורת הספר, זינזי דצמבר, מוצמד עצלן. זה לא כינוי להיפסטר, אלא החיה 'עצלן' עצמה. לאנשים שהיא מסתובבת איתם מוצמד נשר, נחש ושקרים כלשהו נוספים. זינזי גרה בשכונת פשע, שעם כל החיות שמסתובבות שם קיבלה את השם Zoo City. שוב, נשמע לי מקום אדיר לחיות בו.

לתוך העולם הזה זרקו עלילה בלשית-פשע קלאסית. זינזי, עם הכשרון למציאת אבידות המיוחד שלה, נשכרת לחקור מקרה של כוכבת פופ נעדרת (בלשי) ומנסה לשלם את חובותיה לדילר שלה (פשע).

לקחת רעיון מקורי ולעשות ממנו סיפור טוב זו מלאכת מחשבת. Zoo City פחות מקורי מ – The Windup Girl, נכון. אבל לפי עשרים האחוזים הראשונים הוא גם ספר הרבה יותר טוב. משהו כמו רומן פשע-בלשי קלאסי בגוף ראשון עם טוויסט פנטזיה נהדר.

Zoo City גם זכה בהרבה פרסים. הם לא יוקרתיים כמו ההוגו: פרס ארתור ס. קלארק או פרס הפנטזיה הבריטית. זה לא אומר שהוא פחות טוב. זה בסה"כ אומר שהוא יותר פופולרי באנגליה מאשר באמריקה.

עם קצת מזל – בקרוב גם בישראל.

13 תגובות

  1. ארז הגיב:

    אוי, וואו, The Hundred Thousand Kingdoms. זה היה הספר שקראתי למועדון הקריאה (הגרוע) של io9. הוא באמת כל כך מוערך? כי, כאילו, ההרגשה שאני יצאתי איתה מהספר היתה שמדובר בגירסה מתיימרת יותר ומביכה יותר של "דמדומים". יאפ, עד כדי כך.

    מצד שני, היי, חופש! זה יאפשר לי להתחיל סוף סוף את The Way of Kings, שאני מפחד להתחיל קודם כי אני מניח שזה ספר שיקח לי חודשיים-שלושה לסיים, ולא רוצה שהוא יגרום לי לפספס את הספרים במועדון הזה.

    • ניימן הגיב:

      ככה אתה מבעס אותי שישה חודשים מראש?

      תראה, הוא היה מועמד להוגו ולנבולה וזכה בשורת פרסים משניים לא רעה. אז הוא אולי לא The Windup Girl שטוענים שברא ז'אנר, אבל הוא די מוערך.

      אנחנו בלוג מאד ליברלי ומנסים להיות פתוחים גם לרעיונות קיצוניים כמו פנטזיה רומנטית. נראה מה יקרה.

  2. ארז. הגיב:

    אני לא מבעס, אני מסקרן!

    באמת ובתמים הפתיע אותי שהספר מוערך. כי זכרתי אותו כממש לא מוצלח וזכור לי גם שהדיון עליו ב-io9 היה מאוד מנומנם (עם זאת – אולי זה היה בגלל שלקח להם חמישה ימים לאשר תגובות). אין לי שום בעיה עם פנטזיות רומנטיות, ואלוהים גם יודע שאני לא עד כדי כך אנין טעם. קראתי את כל טרילוגית "משחקי הרעב" ונהנתי מכל רגע!

    מקווה שזה פשוט לא קלע לטעמי וש"אובייקטיבית" זה ספר טוב יותר ממה שאני זוכר שהוא. הגבתי כי כשסיימתי לקרוא אותו לא ציפיתי לשמוע עליו יותר, והנה פתאום אני מגלה שהדיעה הרווחת עליו שונה מדעתי.

    • ניימן הגיב:

      חלילה. לא האשמתי. אל דאגה. נראה מה יהיה פה.

      אגב, אני נהניתי ממשחקי הרעב כל עוד הם נשארו בעניין משחקי הרעב ולא פנו למשחקי מלחמה :p

  3. לנה הגיב:

    אהבתי את תיאור הסיפור- הזכיר לי בדיוק את אחד הספרים שמונחים אצלי לקריאה THE EYRE AFFAIR
    גם על בחורה צעירה בלשי- שיוצאת לחקור העלמות של יצירות ספרתיות. פנטזיה- בעולם שבו יצירות ספרותיות קמו לתחייה.

  4. גלי הגיב:

    Zoo City כבר בקינדל ואקווה לקראו לפני תחילת המועדון. גם הספר שאחריו ברשימה.

  5. אסף הגיב:

    נשמע לי דומה מעט לסדרת אלווין מייקר של אורסון סקוט קארד, שם ללא מעט אנשים יש כישרון (knak) לכל מיני יכולות מעט קסומות כאלה ואחרות.

    • ניימן הגיב:

      אולי הקטע עם הכשרון דומה, לא קראתי את אלווין מייקר. אבל אני די בטוח שאס"ק לא היה כותב משהו כמו זו סיטי. זה הרבה יותר מדי ליברלי בשבילו.

  1. 8 ביולי 2016

    […] שהספר כיכב כבר במועדון הקריאה של לוקוס, וארז שלנו לא ממש התלהב ממנו בלשון המעטה. בואו נקווה שזו אחת הפעמים הבודדות […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting