המדף הז'אנרי: האקדוחן – המגדל האפל #1 – סטיבן קינג

מה לכל הרוחות?

תמיד חשבתי ששלושה ספרים של סטיבן קינג שנחשבים לאיכותיים מהשאר: זה, העמדה והמגדל האפל. את השניים הראשונים קראתי בתור נער – ויותר מפעם אחת -אבל למגדל האפל מעולם לא הגעתי בגלל שהוא עדיין לא תורגם אז.

מתישהו השגתי עותק של האקדוחן, הספר הראשון בסדרת המגדל האפל. הוא שכב בבית שנים, כי שמרתי אותו לתקופה קשה בה אצטרך ספר "בטוח", ספר שאני יודע שאוהב. ואיך יכול להיות שלא אוהב את אחד הספרים המפורסמים ביותר של סטיבן קינג?

אז, מה לכל הרוחות?

האקדוחן הוא ספר איום ונורא, ואני פשוט לא מצליח להבין את כל הביקורות החיוביות עליו. הוא מוזר בקטע של הזייה, ונראה כמו חלום של מישהו יותר מאשר מערבון הפנטזיה בעולם דיסטופי שהבטיחו לי.

ברור שיש אנשים שזה הטעם שלהם, ואני שמח בשבילם. מה שמפתיע אותי זה כמות האנשים שעפים על האקדוחן. בעברית, באנגלית וכנראה גם במלזית, יש הרבה יותר ביקורות מהללות על הספר מאשר ביקורות כמו אלו שלי ששואלות, מה לכל הרוחות?

הסקירה הזאת – אני מעדיף לא לקרוא לה ביקורת כי אני לא עומד לנתח יותר מדי את הספר – כנראה עומדת להיות המחלוקת הכי גדולה ביני לבין קוראי הבלוג מאז מלחמה לנצח ו-Wool.

אז שלום לכל מעריצי סטיבן קינג! אני שמח שנהניתם מהאקדוחן ואני בטוח שהמגדל האפל היא יצירת מופת. אבל אני לא התחברתי לספר בקטע קיצוני ובינתיים מעדיף להיות מעריץ של האביר האפל מאשר של המגדל האפל.

כריכת הספר

"האיש בשחור נמלט לתוך המדבר, והאקדוחן בא בעקבותיו"

או אולי זה נשמע יותר טוב באנגלית?

"The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed"

זה משפט פתיחה מדהים. מדהים. שמעתי אותו הרבה פעמים בחיי, בכל מיני קונטקסטים שונים. אני חושב שזה אחד ממשפטי הפתיחה הכי מפורסמים ליצירות מד"ב-פנטזיה, כנראה לצד משפט הפתיחה של נוירומנסר:

"The sky above the port was the color of television, tuned to a dead channel"

משפט הפתיחה המדהים הזה הכין אותי לספר בו קאובוי בשם האקדוחן רודף אחרי פורע חוק בשם האיש בשחור בעולם פנטזיה דיסטופי דמוי המערב הפרוע. זה רעיון פנטסטי. זאת בדיוק העלילה של השליש הראשון של War of the Maps, וכל עוד הוא דבק בעלילה מדובר בספר מעולה (אבל אחרי זה פחות מעולה, תראו ביקורת).

מהמשפט הזה המשיך קינג לסיפור שהוא יותר חלום סוריאליסטי מסיפור קוהרנטי. האקדוחן מגיע לעיירה מוזרה בה מתרחשים דברים על טבעיים חסרי כל פשר או הגיון, ואז הוא נרדם למשך 50 שנה, ואז קנטאור עם אקדח ציד חד לו 3 חידות, ואז הוא עובר נהר של לבה. כאילו, זאת לא העלילה של הספר, אבל בואו נגיד שהיא לא הרבה פחות הגיונית מהעלילה האמיתית של הספר.

זאת תהיה סקירה, לא ביקורת, קצרה, כי כאמור, אין לי המון מה לתרום לדיון על האקדוחן. יש פה מקרה קיצוני של ספר שלא התחברתי אליו החל מהמשפט השני (הראשון בסדר דווקא), ולא היה שום דרך להציל זאת אחרי זה.

למגדל האפל יש כמות אדירה של מעריצים שבטוחים שזאת אחת מסדרות הפנטזיה הכי טובות שנכתבו אי פעם, אז אל תקחו את הקטילה שלי בתור דוגמא, אני דעת מיעוט לא מייצגת.

אבל אני כן אגיד ככה. אם אתם קוראים 10-20 עמודים של המגדל האפל, חושבים שזה סופר מוזר ולא מתחברים, תרגישו חופשי להפסיק. זה לא משתנה ולא משתפר אח"כ. אני קראתי עד הסוף כדי שאתם לא תצטרכו.

[האקדוחן – המגדל האפל #1 – סטיבן קינג, 288 עמודים באנגלית, 1982]

12 תגובות

  1. kc הגיב:

    את העמדה קראתי כנער, ואת 'זה' לאחרונה. אחרי שסיימתי את 'זה', שקלתי לרגע לפצוח ב'מגדל האפל'. לאור האזהרה, אחכה

  2. Ross הגיב:

    אין קשר כמעט בין הספר הראשון ואלו שבאים אחריו. העלילה קשורה, אבל הסגנון שונה ב180 מעלות ומזכיר ספרים אחרים של קינג.
    מצד שני, לא בטוח שאני יכול להשוות את הסדר לזה או לעמדה. אבל הממוצע שלה גבוה מהממוצע הקינגי

  3. הו ואו! הפתעת אותי.
    "המגדל האפל" מאופיינת ברמה לא אחידה בעליל – פסגות של כתיבה לצד תהומות של שיעמום – באפוס של 8 ספרים זה בהחלט יכול להיות.
    הבעיה שלי ש"האקדוחן" זה האהוב עליי ביותר (הגעתי בינתיים עד הרביעי).
    יש אפשרות שאולי תאהב את הבאים – יש בהם סיפור יותר קוהרנטי ומובנה.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    האקדוחן הוא סוג של נספח די מיותר לסדרה מבריקה, ולא קשור או רלוונטי במיוחד לשאר הספרים )כלומר, אתה לא צריך לקרוא אותו כדי לקבל תובנה נוספת או היכרות. עם הדמויות)

  5. רומן הגיב:

    אני התחלתי במקרה עם השני ומאוד נהנתי. המשכתי עם השלישי שגם היה טוב וברביעי הפסקתי כי זה כבר ניהיה מייגע ומשעמם. מעולם לא קראתי את הראשון אבל לא הרגיש לי שחסר לי הרבה מידע כשקראתי את השני.

    • Goalie הגיב:

      אני גם הייתי בטוח, לאור המלצה אישית, שאהנה. קניתי את שני הכרכים הראשונים. סצנת הפתיחה בעיירה כל כך דחתה אותי עד שהנחתי לספרים שם בסופה.

  6. עודד בן דוד הגיב:

    אני התחלתי עם השני, The drawing of the three ונתפסתי בצורה כמעט כפייתית. חזרתי אל הראשון רק כשכבר כמעט סיימתי את הסדרה ופשוט עזבתי אותו באמצע. כמעט כל יתר הסדרה נעה בין כתיבה מעולה לגאונות צרופה. מודה לאל הטוב ולאחותי הגדולה (שלקחה איתה את השני בנסיעה משותפת לחו"ל) שלא התחלתי מהראשון.

    • אסף הגיב:

      סיימתי לקרוא את הסדרה לפני 20 שנה אז אפשר לקחת בערבון מוגבל את מה שאני זוכר. הסדרה לא אחידה באיכותה יש קטעים מדהימים יש קטעים הזויים. את משפט הפתיחה אני יכול לצטט עד היום וזה אומר משהו. בכל מקרה אי אפשר להתכחש לזה שסטיבן קינג כתב אותה כסדרת הדגל שלו שמסבירה כיצד היקום בספריו פועל. בכל הספרים יש רמזים לגברי סיפורים אחרים וזה די כיף לגלות אותם. יכול להיות שאתה צריך להכיר את היקום של קינג לפני שאתה קורא את המגדל. יש לי תיאוריה משלי ומעולם לא בדקתי באינטרנט אם עוד מישהו חשב על זה (שסטיבן קינג האמין כי הוא יסיים את חייו כשהסדרה תגמר)

  7. דניס הגיב:

    מזדהה מאוד עם הביקורת.

    אני אוהב קינג, לפחות את הספרים הממש מוכרים שלו, זה, עמדה ועוד כמה שממש נהניתי לקרוא.
    ניסיתי לקרוא את הספר הראשון ופשוט לא הצלחתי להתחבר היה משעמם ומוזר והפסקתי דיי בהתחלה.

    בפעם השניה אמרתי שאולי משהו עבר עלי, הרי הוא נחשב ספר כל כך טוב, ושוב ניסיתי.
    התקדמתי הרבה יותר מהנסיון הקודם אבל כמו בפעם הראשונה, בסוף נשברתי.

    אולי אנסה מתישהו את השני כמו שהרבה ממליצים כאן.

  8. תומר הגיב:

    הספר הראשון בסדרה באמת לא טוב אבל הספרים שמגיעים אחריו בסדרה טובים בהרבה כמובן ששוב יש ספרים פחות טובים אבל דווקא הראשון הוא הגרוע ביותר בצורה לא מובנת .

  1. 13 בנובמבר 2023

    […] הביקורת על המגדל האפל של סטיבן קינג יצרה כמות גדולה של תגובות, גם בפוסט עצמו וגם בפייסבוק. למה? גם כי זה ספר מפורסם שהרבה אנשים קראו, וגם כי זאת ביקורת שלילית, מאד(!), על ספר אהוב, מאד(!). אין דבר שקוראי האתר אוהבים יותר מלאמר לי כמה אני טועה. […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Subscribe without commenting